Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

201 mln zł na nową linię kolejową – rusza inwestycja w Policach

201 mln zł na nową linię kolejową – rusza inwestycja w Policach fot.pixabay

Port morski w Policach zyska długo wyczekiwane połączenie z siecią kolejową. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na budowę nowej linii kolejowej nr 437 oraz bocznicy prowadzącej bezpośrednio do terminala towarowego. Projekt o wartości 201 mln zł oznacza przełom nie tylko dla piątego co do wielkości portu w Polsce, ale także dla całego regionu.

Do tej pory transport kolejowy w Policach kończył się na stacji Police Chemia, obsługującej głównie potrzeby Grupy Azoty. Brakowało jednak infrastruktury umożliwiającej przewóz towarów bezpośrednio do portu. Sytuacja ta zmieni się do 2027 roku. Dzięki wspólnej inwestycji PKP PLK oraz spółki Zarząd Morskiego Portu Police możliwe będzie dotarcie pociągów towarowych aż do nabrzeża.

Nowa linia kolejowa nr 437 będzie w pełni zelektryfikowana i zostanie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Projekt obejmuje również budowę nowego wiaduktu drogowego nad linią, który zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w ciągu drogi wojewódzkiej nr 114. To ważne rozwiązanie infrastrukturalne dla mieszkańców i kierowców korzystających z tej trasy.

Kluczowym elementem projektu będzie także nowa stacja towarowa Port Morski Police. Będzie ona punktem końcowym nowo wybudowanej linii kolejowej, przejmującym bezpośredni ruch ładunkowy do i z portu. Dodatkowa bocznica kolejowa, czyli tzw. węzeł logistyczny, umożliwi sprawną obsługę składów towarowych, przyspieszając procesy przeładunkowe i zwiększając przepustowość całego systemu transportowego portu.

Główne roboty budowlane prowadzić będzie firma Torpol SA. Inwestycja realizowana jest w ramach zadania „Utworzenie kolejowego dostępu do Portu Morskiego w Policach” i podzielona została na części finansowane przez oba podmioty. PKP PLK odpowiada za inwestycje warte 54 mln zł, sfinansowane z budżetu państwa. Pozostałe środki pokrywa Zarząd Morskiego Portu Police, finansując swoją część infrastruktury.

Celem inwestycji jest przede wszystkim zwiększenie konkurencyjności kolei w transporcie towarów, poprawa efektywności logistycznej portu oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych – dzięki przeniesieniu większego wolumenu ładunków z dróg na tory. Dla regionu oznacza to nowe możliwości rozwoju gospodarczego, wzrost zatrudnienia oraz poprawę warunków życia mieszkańców, którzy zyskają mniej obciążony ruchem drogowym obszar.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, podczas spotkania w Policach, podkreślił przełomowy charakter tego przedsięwzięcia. W jego ocenie przyłączenie portu do krajowej i europejskiej sieci transportowej „dosłownie otwiera go na świat”, zwiększając jego rolę w polskim eksporcie i imporcie towarów.

Zakończenie zasadniczych prac budowlanych przewidziane jest na II kwartał 2027 roku. Po ich zakończeniu, port w Policach dołączy do grona w pełni skomunikowanych kolejowo ośrodków logistycznych w Polsce, co znacznie zwiększy jego możliwości przeładunkowe i operacyjne.

Źródło: MI

Czw., 3 Lp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła