5 czerwca 2025 roku w Luksemburgu odbyło się posiedzenie Rady UE ds. Transportu, któremu przewodniczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Wydarzenie stanowiło zwieńczenie półrocznej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej i podsumowanie intensywnych prac legislacyjnych oraz politycznych w obszarze transportu.
Jednym z najważniejszych rezultatów polskiego przewodnictwa było wypracowanie politycznego porozumienia w sprawie rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów w transporcie lotniczym. Przepisy te nie były aktualizowane od ponad dwóch dekad, a ich niejednoznaczność budziła liczne wątpliwości prawne i operacyjne, zarówno ze strony linii lotniczych, jak i podróżnych.
Dzięki intensywnym negocjacjom, także na marginesie spotkań międzynarodowych, Polska wypracowała kompromis akceptowalny dla większości państw członkowskich. Rada UE przyjęła nowe regulacje, które wprowadzają aż 30 nowych praw pasażerów. Kluczowe zmiany to m.in. wyższe odszkodowania za opóźnienia lotów, obowiązek realnej pomocy informacyjnej w przypadku anulowania lotu, a także regulacje dotyczące tzw. „opóźnienia na płycie lotniska”, w ramach których pasażerowie zyskują prawo do podstawowych usług, takich jak dostęp do wody czy toalet podczas oczekiwania w samolocie.
Porozumienie to otwiera drogę do dalszych negocjacji z Parlamentem Europejskim, które mają zostać zakończone w 2026 roku, zgodnie z terminami traktatowymi.
Równolegle do prac legislacyjnych Polska prezydencja nadała istotne znaczenie debacie na temat przyszłości finansowania europejskiej infrastruktury transportowej po 2027 roku. W ramach oficjalnych wydarzeń odbyło się pięć debat wysokiego szczebla, których konkluzje przedstawił podczas posiedzenia minister Dariusz Klimczak. Zaznaczył on, że infrastruktura transportowa jest nie tylko kręgosłupem jednolitego rynku i konkurencyjności gospodarczej UE, ale również czynnikiem kluczowym dla bezpieczeństwa militarnego i cywilnego.
Polska jednoznacznie opowiedziała się za zwiększeniem środków unijnych na transport oraz za uwzględnieniem mobilności wojskowej jako istotnego elementu planowania infrastruktury. Warszawa apeluje, by przyszły budżet UE odzwierciedlał te potrzeby i wyzwania wynikające z bieżącej sytuacji geopolitycznej.
Podczas luksemburskiego spotkania omówiono również wpływ polityki klimatycznej UE na transport. Polska wskazywała na potrzebę zrównoważenia transformacji środowiskowej z ochroną konkurencyjności sektora. Rozważano środki łagodzące potencjalne skutki społeczne i gospodarcze ambitnych celów klimatycznych.
W części legislacyjnej posiedzenia zakończono negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie kilku ważnych aktów prawnych, m.in. dyrektywy o prawach jazdy, dyrektywy o zakazie prowadzenia pojazdów oraz rozporządzenia o Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego. Dodatkowo, z inicjatywy Polski, wznowiono prace nad długo zamrożonym tematem zniesienia sezonowych zmian czasu. W odpowiedzi na apele państw członkowskich, Komisja Europejska zadeklarowała przygotowanie analizy skutków tej zmiany.
Rada debatowała także nad modernizacją przepisów dotyczących zdatności pojazdów do ruchu drogowego. Przegląd obejmuje trzy kluczowe dyrektywy i zakłada m.in. nowy system badań emisji spalin, obowiązkowe kontrole pojazdów powyżej 10 lat oraz cyfryzację dokumentów technicznych. Propozycje mają na celu poprawę bezpieczeństwa i walkę z manipulacjami liczników przebiegu.
Minister Klimczak odbył również spotkanie z nowym federalnym ministrem transportu Niemiec, Patrickiem Schniederem, z którym omawiał nie tylko kwestie praw pasażerów, ale też rozwój połączeń kolejowych Polska–Niemcy oraz sytuację polskiego transportu drogowego.
W przeddzień obrad minister uczestniczył także w spotkaniu zorganizowanym przez Finlandię z udziałem przedstawicieli państw Basenu Morza Bałtyckiego i krajów nordyckich. Dyskusja dotyczyła bezpieczeństwa morskiego w regionie oraz potencjalnych działań przeciwdziałających zagrożeniom.
Polska zakończy swoją prezydencję w Radzie UE z końcem czerwca 2025 roku. W drugiej połowie roku przewodnictwo przejmą Dania i Cypr.
Źródło: MI