Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

800 basenów olimpijskich ziemi i 5 tys. ton stali – imponujące liczby z budowy S19

800 basenów olimpijskich ziemi i 5 tys. ton stali – imponujące liczby z budowy S19 fotolia.pl

Budowa jednego z kluczowych fragmentów drogi ekspresowej S19, między Lubartowem a Lublinem, systematycznie posuwa się naprzód. Zaawansowanie robót osiągnęło już 20 procent, a na placu budowy trwają intensywne prace ziemne, budowane są wiadukty i mosty, a także przebudowywane sieci podziemne.

Prace rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku, krótko po wydaniu decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Od tego czasu wiele się zmieniło. Prowadzone są wykopy i nasypy, wzmacniane jest podłoże, a także rozbierane są fragmenty starej drogi krajowej, jak ten między Ciecierzynem a Leonowem, gdzie rozpoczęto już budowę jednej z nitek nowej ekspresówki. Na miejscu widać rosnące obiekty inżynierskie – wiadukty, mosty i przepusty, których budowa jest już zaawansowana w niemal 10 procentach.

Równolegle trwa skomplikowana przebudowa sieci gazowej, wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz linii elektroenergetycznych. W okolicach Wandzina, gdzie powstaje przejście dla zwierząt, wprowadzono objazd o długości około 100 metrów. Kolejne zmiany w organizacji ruchu spodziewane są w połowie roku na obwodnicy Lubartowa. Wykonawcy apelują o ostrożność i przestrzeganie oznakowania.

Inwestycja robi wrażenie także pod względem skali. 23 kilometry dwujezdniowej drogi, cztery węzły drogowe – Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód i Niemce Południe – oraz ponad 40 kilometrów dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego. Do tego aż 29 obiektów inżynierskich, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu. Całość realizowana jest na obszarze 315 hektarów – większym niż całe osiedle Kalinowszczyzna w Lublinie. Roboty ziemne pochłoną około dwóch milionów metrów sześciennych ziemi, co odpowiada pojemności 800 basenów olimpijskich. Do budowy wykorzystanych zostanie około 5 tysięcy ton stali – połowa wagi wieży Eiffla.

Prace prowadzi firma Duna Polska w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Kontrakt opiewa na kwotę 835 milionów złotych.

Budowany odcinek to część większej układanki – Via Carpatii, międzynarodowego szlaku łączącego północ i południe Europy. W województwie lubelskim S19 docelowo będzie mieć około 190 kilometrów. Kierowcy już teraz korzystają z siedmiu odcinków tej trasy, a sześć kolejnych jest w realizacji lub czeka na decyzje administracyjne.

Źródło: GDDKiA

Śr., 7 Mj. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła