Miasto może sfinansować ze swojego budżetu zadania inwestycyjne, gdy przejmie zarząd nad drogą wojewódzką i powiatową w drodze porozumienia. Według regionalnej izby obrachunkowej w Bydgoszczy nie ma co do tego wątpliwości.
Jedno z miast (nie na prawach powiatu) województwa kujawsko-pomorskiego w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i realizacji gminnego programu rewitalizacji zamierza przejąć w zarząd fragmenty dróg wojewódzkiej i powiatowej na podstawie porozumienia z art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych, po to, by dokonać tam niezbędnych prac inwestycyjnych (budowa ścieżek rowerowych, chodnika, zagospodarowanie terenów zielonych).
W związku z tym skierowało pytania do regionalnej izby obrachunkowej:
- czy miasto może w całości sfinansować ze swojego budżetu wydatki konieczne do poniesienia na realizację wskazanych zadań, po ich przejęciu i zobowiązać się do poniesienia tych wydatków w porozumieniu, o którym mowa w art.19 ust.4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych?
- czy po wykonaniu porozumień i poniesieniu nakładów na wykonanie ww. zadań (m.in. wydatki na dokumentację projektową, roboty budowlane), w celu ich przekazania kolejno województwu i powiatowi, miasto powinno wywołać uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej lub finansowej na rzecz kolejno województwa i powiatu na podstawie art. 10 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i art. 216 ust. 2 pkt 5 i art. 220 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?
Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła, że na podstawie art. 216 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być przeznaczone na realizację zadań wynikających z porozumień, o których mowa w wyżej przywołanym art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych. Nie budzi więc wątpliwości możliwość sfinansowania przez miasto wydatków koniecznych do poniesienia w celu wykonania przejętych przez niego zadań w zakresie zarządu drogą wojewódzką lub powiatową, w przypadku uprzedniego zawarcia porozumień z województwem oraz z powiatem w sprawie przejęcia zarządu ww. drogami.
W odpowiedzi zwrócono także uwagę, że w porozumieniu muszą być sprecyzowane szczegółowe, techniczne warunki wzajemnego rozliczenia finansowego związanego z finansowaniem albo dofinansowaniem zadań z zakresu zarządzania drogami. Zasady przekazania poniesionych przez miasto nakładów w zakresie zarządu drogą wojewódzką oraz drogą powiatową powinny zostać określone w treści zawieranego porozumienia, z zabezpieczeniem interesów obu stron.
Ponadto, za bezcelowe uznano podejmowanie uchwał w sprawie przekazania pomocy rzeczowej lub finansowej, po wykonaniu ww. porozumień i poniesieniu nakładów na wykonanie zadań.
Interpretację RIO w Bydgoszczy można znaleźć na jej stronie internetowej (pismo z dnia 21 lutego 2025 r., znak RIO-KB.KO-432-1/2025, opubl. 18 marca 2025 r.).