Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pociągi jednak nie do każdego powiatu – odpowiedź na interpelację

Pociągi jednak nie do każdego powiatu – odpowiedź na interpelację fotolia.pl

Jakiś czas temu pisaliśmy o interpelacji jednego z posłów, który dopytywał się o realizację haseł wyborczych polegających na zapewnieniu dojazdu koleją do każdego powiatu. Odpowiedź ministerstwa deputowanego raczej nie usatysfakcjonuje.

Jak pisaliśmy w artykule „Pociągi do każdego powiatu? Temat wywołany w czasie kampanii wraca w interpelacji posła”, poseł Marcin Porzucek zapytał o termin realizacji hasła wyborczego dotyczącego połączeń kolejowych w każdym powiecie i które jednostki zyskają połączenia jako pierwsze. Ministerstwo Infrastruktury stwierdza jednak wprost – tak nie będzie.

„Podkreślenia wymaga fakt, że nie jest możliwe stworzenie połączeń kolejowych do każdego powiatu i budowa nowych linii kolejowych obejmujących każde miasto powiatowe.” – pisze wiceminister Piotr Malepszak.

Jak tłumaczy resort infrastruktury, ministerstwo odpowiada za połączenia między największymi ośrodkami w kraju, kursy międzynarodowe oraz dojazdy do miejscowości wypoczynkowo-uzdrowiskowych. W percepcji urzędników ministerstwa, połączenia finansowane przez ministra w ograniczonym zakresie mogą odpowiadać na potrzeby lokalnych społeczności, których zaspokajanie - zgodnie z zasadą pomocniczości - jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego. Wskazano tu na szczebel wojewódzki i marszałka organizującego koleje regionalne.

Ministerstwo pisze, że dostrzega, iż wiele obszarów boryka się z problemami z dostępem do publicznego transportu zbiorowego. Dlatego mają trwać prace nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy, który w perspektywie roku 2031 ma zaowocować zintegrowanym i cyklicznym rozkładem jazdy pociągów w skali całego kraju, kursujących w równych odstępach czasowych, w powtarzalnym układzie połączeń i ze stałym, nowym wzorcem zatrzymań. Nowy system, według urzędników ministerstwa, ma umożliwić lepszą koordynację oferty komercyjnej oraz tych, których organizatorami są właściwy minister oraz marszałkowie województw, co zwiększy dostępność transportu kolejowego i ułatwi skomunikowanie pociągów.

No cóż – wybory wyborami, ale rzeczywistość rzeczywistością.

Pt., 24 Mj. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński