W 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 374,4 mln osób. To wzrost o 9,4% w porównaniu z 2022 r. Jest to również najwyższa liczba pasażerów w Polsce po 1999 r. Masa obsłużonych pociągami ładunków wyniosła 231,7 mln ton i była niższa o prawie 6,8% w porównaniu z rokiem wcześniej. Mniejsze spadki dotyczyły pracy przewozowej, która wyniosła 61,6 mld tonokilometrów, co jest drugim najwyższym wynikiem na przestrzeni ostatniej dekady.
PRZEWOZY PASAŻERSKIE
W 2023 r. kolej obsłużyła ponad 374,4 mln pasażerów. W porównaniu z 2022 r. to wynik wyższy o 32,2 mln (+9,4%). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1999 r. (395,2 mln osób, według danych GUS). Praca przewozowa wyniosła prawie 25,9 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost o 2,1 mld pasażerokilometrów (+8,8%) w ciągu roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która przekroczyła wartość 191,3 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 5,2 mln pociagokilometrów (2,8%). Wartości pracy przewozowej i eksploatacyjnej są rekordowe od czasu prowadzenia statystyk przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Średnia długość podroży pasażera kolei w 2023 r. wyniosła 69,1 km, czyli nieznacznie mniej niż w 2022 r. (o 0,4 km).
-Tak dobre wyniki ostatnich lat to sygnał, że kolejowe przewozy pasażerskie wracają na właściwe tory. Rosnąca świadomość potrzeby korzystania z ekologicznych środków transportu, rosnące koszty paliw i korzystne oferty przewoźników – to z pewnością sprawia, że podróż pociągiem zyskuje np. wobec dojazdu samochodem. Jednocześnie potencjał większego wykorzystania kolei jest jeszcze znaczny. Dlatego potrzebne jest dalsze zwiększanie zakresu i jakości usług kolejowych. Rozwój kolei należy postrzegać również w kontekście obszarów do których obecnie pociągiem nie można dojechać – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
PRZEWOZY TOWAROWE
W 2023 r. kolej przewiozła prawie 231,7 mln ton towarów, co oznacza, że w porównaniu z 2022 r. ich masa była niższa o 16,9 mln ton (-6,8%). Mniejszy spadek rok do roku odnotowały wyniki pracy przewozowej, która wyniosła 61,6 mld tonokilometrów – o 0,9 mld tonokilometrów mniej (-1,4%) niż przed rokiem. Pomimo spadków, łączna wielkość pracy przewozowej z 2023 r. to i tak drugi najwyższy wynik na przestrzeni ostatniej dekady.
Pociągi towarowe wykonały pracę eksploatacyjną na poziomie prawie 84,4 mln pociagokilometrów. To mniej o 2,7 mln (-3,1%) niż w 2022 r. Średnia odległość przewozu 1 tony wyniosła prawie 266 km, czyli o ponad 14 km więcej niż w 2022 r. Jest to zarazem najwyższa wartość średniej odległości na przestrzeni ostatnich 10 lat.
-Słabsze wyniki w transporcie towarów koleją to efekt szerokich następstw wydarzeń związanych z sytuacją w Ukrainie. W tych niepewnych czasach przewagę uzyskają przewoźnicy, którzy w odpowiedni sposób zdywersyfikują swoją działalność o nowe kierunki i strukturę dostaw – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowe.
Szczegóły dotyczące parametrów eksploatacyjnych transportu pasażerskiego i towarowego za rok 2023, udziałach w rynku poszczególnych przewoźników oraz porównanie wyników do lat poprzednich znaleźć można w opracowaniu Kolej w 2023 r. dostępnego TUTAJ.
Źródło: UTK