Już 33 km torów tramwajowych w stolicy jest pokryte zielonym dywanem. Ale to nie koniec – w przyszłym roku tramwaje pojadą po kolejnych kilkunastu kilometrach zielonych torów.
Tramwajarze właśnie oddali do użytku zielone torowisko na ul. Chałubińskiego. To prawie kilometr torów pokrytych rozchodnikiem między dworcem Warszawa Centralna a Koszykową. Jeszcze kilka dni, a skończy się zazielenianie kolejnego odcinka torów. Zielonym dywanem o długości 1,5 km zostaną pokryte tory na Woli na ulicy Obozowej.
Co to są zielone tory tramwajowe?
Klasyczna konstrukcja torów tramwajowych zakłada wypełnienie przestrzeni między szynami tłuczniem albo betonem. W miejscu tych materiałów można umieścić ziemię, a na niej zasadzić rośliny. W stolicy początkowo sadzono trawę, ale od 2017 roku zastąpił ją rozchodnik. Jest to roślina, która początkowo eksperymentalnie została posadzona na ul. Obozowej, a teraz dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania trafia na wszystkie ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie i braku wody w Polsce.
Łącznie w stolicy są już 33 km zielonych torów. W trakcie modernizacji torowisk klasyczne tory z tłuczniem zastępowane są zielonymi. W przyszłym roku, kiedy tramwaje ruszą po nowo budowanych trasach do Wilanowa, na Gagarina, na Stegny i wzdłuż Kasprzaka długość zielonych torów wzrośnie już do 47 km. Wszystkie nowo budowane trasy od razu są projektowane z zielonymi torowiskami. Zielone torowiska znajdą się też na kolejnych trasach tramwajowych, których budowa jest zaplanowana na 2024 i 2025 rok. To linia wzdłuż ul. Rakowieckiej i wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 do stacji Warszawa Zachodnia. To także trasy, których budowa jest w przygotowaniu na kolejne lata – na Gocław, wzdłuż Modlińskiej, na zieloną Białołękę. Zielone torowiska znajdą się też na modernizowanych trasach – między innymi na Marszałkowskiej, na al. Waszyngtona, Jana Pawła II i ul. Stawki.
Zielone inwestycje tramwajowe
Nowo zbudowane trasy tramwajowe w Warszawie będą miały jeszcze więcej nowych zielonych rozwiązań. Przy nowych torach będą posadzone wysokie, wyrośnięte drzewa. Na trasie do Wilanowa nawet w węższych miejscach, gdzie nie można byłoby myśleć o drzewach, pojawią się specjalnie formowane egzemplarze. Oprócz tego przewidziano posadzenie zwykłych drzew. Drzewa pojawią się także na części peronów, pasażerowie będą mogli czekać na tramwaj w ich cieniu. Łącznie w ramach budowy tej trasy zostanie posadzonych nawet 1000 nowych drzew. Tramwajarze pracują nad kolejnymi zielonymi inwestycjami. Jedną z nich jest powstająca zajezdnia Annopol, która w dużym stopniu będzie korzystała z odnawialnych źródeł energii. Zajezdnia będzie też odzyskiwała wodę deszczową i będzie obsadzona zielenią.
Źródło: IP