Zorganizowana w Instytucie Transportu Samochodowego wystawa „Śmiertelnie poważna galeria” rozpoczęła kampanię społeczną „Zdaj test z odpowiedzialności” przygotowaną przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Uczestniczące w wypadkach samochód, rower i hulajnoga – to tylko niektóre szokujące eksponaty towarzyszące rozpoczęciu kampanii społecznej dotyczącej problemu jazdy pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających, przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Tylko w 2022 roku użytkownicy dróg będący pod działaniem alkoholu uczestniczyli w 2 248 wypadkach drogowych, w których śmierć poniosło 268 osób, a ponad 2,5 tysiąca odniosło obrażenia. Mimo znaczącej poprawy bezpieczeństwa na drogach, to zdecydowanie nadal tragiczny bilans: życie tracą niewinne osoby, a tysiące innych narażonych jest na szkody fizyczne, psychiczne i materialne. Rodzice tracą dzieci, dzieci rodziców, setki rodzin pozostają w żałobie po swoich bliskich.
Jak pokazują statystyki, od lat jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego są pozbawieni wyobraźni, będący pod wpływem alkoholu uczestnicy dróg. Tylko w 2022 roku byli oni sprawcami ponad 1700 wypadków, zabijając 220 osoby i raniąc 1 964. Wielu ludzi zostaje poszkodowanych także na skutek wypadków spowodowanych przez osoby będące pod wpływem innych środków odurzających, szczególnie narkotyków. W 2022 roku kierujący pojazdami będący pod działaniem innych środków odurzających byli sprawcami 101 wypadków, w których 30 osób zginęło, a 113 zostało rannych.
W 2022 roku, w porównaniu z 2021 roku, nastąpił wzrost liczby ujawnionych kierujących pojazdami pod działaniem alkoholu (w stanie po użyciu oraz w stanie nietrzeźwości) o 2 575 osób, zwiększyła się też liczba kontroli trzeźwości o ponad 4 mln.
W dniu 1 stycznia 2022 roku weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, która ma za zadanie poprawiać bezpieczeństwo ruchu drogowego, szczególnie przeciwdziałać negatywnemu zjawisku, jakim jest użytkowanie dróg/udział w ruchu drogowym przez kierujących dokonujących najcięższych wykroczeń i przestępstw drogowych, w tym będących pod wpływem alkoholu oraz innych środków odurzających, oraz ograniczać eskalację zjawisk tego typu.
Dlatego Ministerstwo Infrastruktury, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego rozpoczęło kampanię społeczną pt. „ZDAJ TEST Z ODPOWIEDZIALNOŚCI”.
W ramach kampanii powstał spot informacyjny do emisji w telewizji i Internecie (dostępny na kanale YOUTUBE) o długości 30 sekund i jego odpowiednik o długości 30 sekund do emisji w radiu.
Adresatami szeroko zakrojonej kampanii są wszyscy użytkownicy dróg, w szczególności osoby kierujące pojazdami w wieku 18+. Kampania za sprawą 30. sekundowego filmu animowanego oraz 30. sekundowego spotu radiowego przedstawia znowelizowane przepisy dotyczące wykroczeń w ruchu drogowym, w tym przede wszystkim kwestie związane z zaostrzaniem sankcji za jazdę po użyciu alkoholu i innych środków odurzających i ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie zaostrzenia sankcji, szczególnie dla kierujących prowadzących pojazdy pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających.
Źródło: ITS