W Łowiczu otwarto wiadukt nad torami linii Warszawa-Poznań. Inwestycja powstała we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych SA i Miasta Łowicza.
Wiadukt to pięcioprzęsłowy obiekt o konstrukcji łukowej. Ma długość 180 metrów. Na wiadukcie powstały oddzielne ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Obiekt ma nowe oświetlenie. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano pochylnię oraz windę. Budowa wiaduktu kosztowała ponad 21 mln zł. Kwotę ok. 16,5 mln zł przeznaczyły PKP PLK SA, a Miasto Łowicz prawie 5 mln zł. W ramach inwestycji realizowanej przez miasto wybudowany został nowy układ drogowy zintegrowany z wiaduktem.
Modernizacja trasy Warszawa-Poznań na odcinku Sochaczew-Żychlin
Na stacji Łowicz Główny podróżni korzystają z dwóch nowych, wyższych peronów oraz przejścia podziemnego z windami dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na całym odcinku Żychlin-Łowicz-Sochaczew wymieniono tory i sieć trakcyjną. Sprawne przejazdy pociągów zapewni lokalne centrum sterowania (LCS), wyposażone w komputerowy system nadzoru nad ruchem kolejowym.
Inwestycja na trasie Poznań-Warszawa umożliwi dogodne łączenie ruchu pasażerskiego i towarowego na linii, będącej ważną częścią korytarza TEN–T Morze Północne-Bałtyk. Efektem prac będzie większy komfort oraz wyższy poziom bezpieczeństwa na torach między stolicą Polski i stolicą Wielkopolski. Istotnie poprawi się przepustowość linii – na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Zapewnione będą lepsze warunki przewozu towarów.
Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa-Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew-Swarzędz” warty jest ponad 2 mld zł. Wykonywany jest z wykorzystaniem środków z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).
Planowane zakończenie prac nastąpi w połowie 2023 r.
Więcej informacji o efektach inwestycji dostępnych jest na stronie internetowej projektu: poznan-warszawa.pl.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Źródło: MI