Przywrócenie ruchu kolejowego dla mieszkańców Bogatyni i Złotoryi oraz poprawa podróży ze Środy Śląskiej do Wrocławia – to zakładane efekty porozumienia, które zawarły PKP Polskie Linie Kolejowe SA z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego. W praktyce chodzi o trzy umowy na projekty w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Szacunkowa wartość tych inwestycji to ok. 800 mln zł.
Rządowy program Kolej Plus ma sprzyjać rozwojowi gospodarczemu regionów oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia mieszkańców. Dzięki inwestycjom, które będą realizowane w ramach tego programu, mieszkańcy Dolnego Śląska, w tym Bogatyni i Złotoryi po latach znów skorzystają z kolei. Powstanie też możliwość lepszych podróży ze Środy Śląskiej do Wrocławia. Ma to ograniczyć zjawisko wykluczenia komunikacyjnego.
Podpisane między PKP PLK S.A. i Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego umowy umożliwią ogłoszenie przetargów na przygotowanie dokumentacji określającej szczegółowy zakres prac dla odbudowy stacji Środa Śląska i Wrocław Świebodzki, a także rewitalizacji tras Zgorzelec-Bogatynia oraz Legnica-Złotoryja- Jerzmanice-Zdrój. Inwestycje, które poprawią dostępność kolei, obejmą łącznie ok. 60 km linii kolejowych w regionie.
Kolej znów w Bogatyni
Mieszkańcy Bogatyni po prawie 30 latach zyskają dogodne połączenia kolejowe. Jednotorowa trasa między Bogatynią a Zgorzelcem na ok. 30-kilometrowym odcinku zostanie przystosowana do przejazdów pociągów z prędkością nawet do 120 km/h. Dojazd z Bogatyni do Zgorzelca zajmie ok. 47 min, a do Wrocławia 2 godz. 37 min. Podróżni, także osoby mające trudności z poruszaniem się, wygodnie wsiądą do pociągów w ośmiu lokalizacjach: Zgorzelec, Jerzmanki, Sulików, Krzewina Zgorzelecka, Bratków Zgorzelecki, Turoszów, Turoszów Kopalnia i Bogatynia. Wartość inwestycji wyniesie ok. 322 mln zł.
Pociągiem do Złotoryi
Trasa, wykorzystywana obecnie wyłącznie w ruchu towarowym, po ok. 20 latach, zostanie ponownie przystosowana do połączeń pasażerskich. Zrewitalizowana linia nr 284 Legnica-Złotoryja-Jerzmanice-Zdrój zapewni przejazdy z prędkością do 120 km/h. Dla sprawnych przejazdów na ponad 24 km szlaku wymieniony będzie tor. Zmodernizowana zostanie też sieć trakcyjna. Czas przejazdu pociągów Złotoryi do Wrocławia wyniesie ok. 1 godz. 10 min. Podróżni zyskają nowy przystanek – Legnica Zachodnia. Dobrą obsługę zapewnią przebudowane stacje Złotoryja i Jerzmanice-Zdrój. Koszt prac szacuje się na ok. 263 mln zł.
Sprawniejsze połączenia w aglomeracji wrocławskiej
Dzięki odbudowie stacji Wrocław Świebodzki oraz budowie drugiego toru w stronę stacji Wrocław Muchobór możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między stolicą regionu a Środą Śląską, Wołowem i Jaworzyną Śląską. Poza odbudową stacji Wrocław Świebodzki przewidywana jest przebudowa posterunku Środa Śląska na stację kolejową. A wszystko po to, by umożliwić tam rozpoczynanie i kończenie biegu pociągów. Dzięki wprowadzeniu nowych kursów pomiędzy Wrocławiem a Środą Śląską możliwe będzie skrócenie czasu przejazdu z Wrocławia do Legnicy do ok. 40 min dla większej liczby pociągów. Przewidywana wartość inwestycji to ok. 216 mln zł.
Koniec inwestycji w 2029 roku
Zakończenie wszystkich prac w ramach projektów „Rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec-Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego”, „Rewitalizacja odcinka Legnica-Złotoryja-Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego” oraz „Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska-Wrocław” przewidywane jest w 2029 r.
34 projekty do realizacji w ramach programu Kolej Plus
Z programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw: 7 w woj. śląskim, po 5 w lubelskim i wielkopolskim, po 4 w małopolskim i mazowieckim, 3 w dolnośląskim, 2 w łódzkim, po 1 w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim.
Korzyść dla 1,5 mln mieszkańców
Projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub te połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus lepszy dostęp do kolei pasażerskiej zyska ok. 1,5 mln ich mieszkańców.
Projekty w liczbach
Projekty w programie obejmują:
- 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
- 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
- 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
- 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.
Warunki realizacji inwestycji
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach programu to:
- zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
- przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
- zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP PLK S.A.;
Realizacja programu ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.
Więcej o programie Kolej Plus
Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i przyjęty przez Radę Ministrów program Kolej Plus jest wart 13,2 mld zł. 11,2 mld zł to środki z budżetu państwa. Ok. 2 mld zł pochodzi ze środków jednostek samorządu terytorialnego.
Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Realizacja programu ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.
Więcej informacji na temat programu Kolej Plus można znaleźć tutaj.