Spółki Grupy PKP na niedawnej konferencji prasowej podsumowały 2018 rok. Co wynika z tego podsumowania?
PKP S.A. – sytuacja w spółce-matce
PKP S.A. – spółka-matka w Grupie PKP i jednocześnie podmiot zarządzający kolejowymi nieruchomościami, może pochwalić się dobrym wynikiem z dzierżawy i najmu posiadanych zasobów. Przychody spółki z tytułu dzierżawy i najmu posiadanych zasobów wyniosły w 2018 r. 547 mln zł. Co ciekawe, jak wskazał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., spółka osiągnęła w 2018 roku dochód w wysokości 69 mln zł mimo rezygnacji ze sprzedaży majątku.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową, czyli PKP PLK S.A.
W 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały program inwestycyjny o wartości ok. 10 mld zł. W ramach tych środków zmodernizowanych zostało około 1,3 tys. km torów kolejowych, 1000 rozjazdów, ponad 500 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 113 wiaduktów. W 2018 r. PLK odnowiły i unowocześniły 200 peronów w całym kraju. Na koniec piątego roku trwania perspektywy 2014-2020 PKP PLK S.A. zrealizowały rosnąco nakłady na poziomie 18 mld zł, co stanowi 28% nakładów z Krajowego Programu Kolejowego.
Sytuacja przewoźnika towarowego
W 2015 r. Grupa PKP CARGO przewiozła około 116 mln ton ładunków, a w roku 2018 było to już 121,9 mln ton. Przychody wzrosły przez ten okres z około 4,5 mld zł do 5,24 mld zł. Czysty zysk w ub. roku wyniósł 184 mln zł. Wszystkie te wskaźniki były najwyższe od 2013 r., czyli od momentu wejścia PKP CARGO SA na giełdę. Na wyniki PKP CARGO wpływ miało kilka czynników, z których najistotniejsze to boom inwestycyjny w infrastrukturze, który napędzał przewozy kruszyw oraz wzrost sektora intermodalnego. To spowodowało, że w przyjętej w 2018 roku strategii Grupy PKP CARGO jednym z priorytetów jest zwiększanie przewozów intermodalnych w Polsce i w ruchu międzynarodowym.
Przewozy dalekobieżne, czyli PKP Intercity S.A.
Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity S.A. wskazał, że w minionym roku na pokładach pociągów spółki przewieziono ponad 46 mln pasażerów, co stanowi wzrost w stosunku rok do roku. Ponadto przewoźnik realizuje program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. W 2018 r. spółka zrealizowała istotną cześć tego programu – wartość podpisanych lub rozszerzonych w 2018 roku umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld złotych. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 7 mld zł, po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity ma być w 80 proc. nowy lub zmodernizowany.
Źródło: www.gov.pl