22-24 czerwca br. ulicami Warszawy kursował tramwaj „Interwencji Pasażerskiej”, akcji społecznej, która za cel stawia sobie pokazywanie mieszkańcom Warszawy, jak właściwie reagować na akty agresji w przestrzeni publicznej.
W komunikacji miejskiej dochodzi do szczególnej interakcji pomiędzy różnymi mieszkańcami Warszawy. W obliczu wzrostu zachowań ksenofobicznych i rasistowskich, narastającej agresji w przestrzeni miejskiej organizatorzy „Interwencji Pasażerskiej” zdecydowali poświęcić pierwszą edycję inicjatywy właśnie społeczności cudzoziemskiej w naszym kraju.
„Interwencja Pasażerska” ma nie tylko dostarczać mieszkańcom Warszawy praktycznych umiejętności reagowania podczas warsztatów, lecz także promować wśród nich kulturę otwartości i szacunku dla innych nacji.
Wejście do tramwaju „Interwencji” było okazją do międzykulturowego spotkania w atmosferze otwartości. Organizatorzy akcji, wyruszyli w miasto z autorskimi szkoleniami, podczas – metody Bystander Intervention pokazującej, jak reagować na przemoc – zarówno tę słowną, jak i fizyczną – w przestrzeni publicznej.
W tramwaju Interwencji pasażerowie mieli także okazję porozmawiać z tworzącymi zespół obcokrajowcami i wymienić się swoimi doświadczeniami na temat reagowania w sytuacji agresji na ulicy, czy w transporcie miejskim, oraz wypożyczyć książki na czas przejazdu
Pierwsza edycja Interwencji Pasażerskiej została poświęcona przede wszystkim cudzoziemcom, z uwagi na alarmujące sygnały o wzroście nieprzyjaznych nastrojów Polaków wobec cudzoziemców. Interwencja Pasażerska jest naszą obywatelską odpowiedzią na społeczne tendencje obrazowane przez statystyki Prokuratury Krajowej oraz wyniki niezależnych badań Centrum Badań nad Uprzedzeniami na Uniwersytecie Warszawskim oraz Fundacja Batorego.
Oprócz informacji o niebezpiecznych zajściach w przestrzeni publicznej na swoim profilu społecznościowym organizatorzy akcji dzielą się także rozmowami, które przeprowadzają z mieszkającymi w Warszawie cudzoziemcami. Wydarzenie jest otwarte dla wszystkich, bez względu na wiek, narodowość, płeć, orientację seksualną, czy poglądy.
Projekt „Interwencja Pasażerska” działa w programie UW: inicjatywy dla otoczenia prowadzonym na Uniwersytecie Warszawskim w ramach programu Santander Universidades realizowanego w Polsce przez Bank Zachodni WBK.” Partnerem akcji jest Humanity in Action Polska.
Źródło: kampaniespoleczne.pl oraz humanityinaction.org