Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nie będzie ogólnopolskiego programu przeglądu oznakowania drogowego

Nie będzie ogólnopolskiego programu przeglądu oznakowania drogowego fotolia.pl

We wrześniu 2015 roku na terenie Bydgoszczy i powiatu bydgoskiego zakończył się pilotażowy program przeglądu oznakowania prowadzony przez bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na zlecenie ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Podczas pilotażu sprawdzono 520 km dróg i sformułowano 478 uwag dotyczących oznakowania. W oparciu o pilotaż w Bydgoszczy i powiecie bydgoskim tworzone miały być nowe przepisy dotyczące czytelnego oznakowania dróg, a sama akcja miała być przeprowadzona na terenie gmin i powiatów w całej w Polsce. 

W ramach pilotażu oprócz działań eksperckich swoje uwagi dotyczące rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu drogowego przesyłali także sami mieszkańcy. Najwięcej uwag dotyczyło poprawy warunków widoczności oznakowania. Wszystkie sformułowane w trakcie programu uwagi, zostały ujęte w specjalnym raporcie. Wiele z nich było uwzględnianych w sposób doraźny, a nieprawidłowości natychmiastowo usuwane przez zarządców dróg. 

Obecne kierownictwo ministerstwa nie widzi potrzeby do wprowadzenia programu w całej Polsce. Jak czytamy w odpowiedzi, ocena wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego przedmiotowego Programu, a co za tym idzie także jego efektywności ekonomicznej, możliwa jest wyłącznie poprzez przeprowadzenie dedykowanych analiz skuteczności / analiz wpływu Programu na bezpieczeństwo ruchu drogowego rozumianych jako analizy wpływu na obniżenie liczby zdarzeń drogowych i ich skutków. W materiałach przekazanych Ministerstwu (raporcie końcowym z realizacji Programu wraz z załącznikami) nie stwierdzono wniosków z tego typu analiz. Natomiast sformułowane przez osoby realizujące wyżej wymieniony Program wnioski dotyczące zmian przepisów prawa w zakresie ruchu drogowego mogą stanowić przesłankę do ewentualnych zmian po szczegółowej analizie na etapie przygotowawczym do procesu legislacyjnego.

Należy podkreślić, że pilotażowa formuła programu (rozumiana jako realizacja wstępna - testowa) została wyczerpana, a ze względu na brak precyzyjnej oceny skuteczności Programu oraz możliwości jakie dają jednostkom samorządu terytorialnego obowiązujące przepisy prawa, „centralna” realizacja Programu wydaje się nie mieć w chwili obecnej uzasadnienia. 

Sob., 2 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk