Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kontrola stacji kontroli pojazdów (cz. 2)

Kontrola stacji kontroli pojazdów (cz. 2) fotolia.pl

Sprzeciw przedsiębiorcy

Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem niektórych przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Sprzeciw przedsiębiorca wnosi na piśmie do organu podejmującego i wykonującego kontrolę. O wniesieniu sprzeciwu przedsiębiorca zawiadamia na piśmie kontrolującego. Sprzeciw wnosi się w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ kontroli. Przedsiębiorca musi uzasadnić wniesienie sprzeciwu.

Wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie czynności kontrolnych przez organ kontroli, którego sprzeciw dotyczy, z chwilą doręczenia kontrolującemu zawiadomienia o wniesieniu sprzeciwu do czasu rozpatrzenia sprzeciwu, a w przypadku wniesienia zażalenia do czasu jego rozpatrzenia.  Wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie biegu czasu trwania kontroli od dnia wniesienia sprzeciwu. Organ kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprzeciwu, rozpatruje sprzeciw oraz wydaje postanowienie o:

  • odstąpieniu od czynności kontrolnych; 
  • kontynuowaniu czynności kontrolnych. 

Na postanowienie, przedsiębiorcy przysługuje zażalenie w terminie 3 dni od dnia otrzymania postanowienia. Rozstrzygnięcie zażalenia następuje w drodze postanowienia, nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego wniesienia.

Uwaga! Nierozpatrzenie sprzeciwu w terminie, jest równoznaczne w skutkach z wydaniem przez organ właściwy postanowienia, o odstąpieniu od czynności kontrolnych.  To samo dotyczy nierozpatrzenia w terminie zażalenia przez organ odwoławczy. Nierozpatrzenie zażalenia w terminie, o którym mowa w ust. 10, jest równoznaczne w skutkach z wydaniem przez organ właściwy postanowienia uznającego słuszność wniesionego zażalenia.  Również orzecznictwo potwierdza, że terminy przewidziane na wydanie postanowień nie są terminami instrukcyjnymi.

Przykładowo: wyrok WSA w Warszawie   z dnia 09.03.2010 r. VI SA/Wa 1834/09, źródło Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych "ustawodawca rygorystycznie chroni przedsiębiorcę przed bezczynnością organów kontroli rozpatrujących kwestię sprzeciwu, stanowiąc w przepisie  art. 84c ust. 13 ustawy, iż nierozpatrzenie zażalenia w terminie, o którym mowa  w ust. 10, jest równoznaczne w skutkach  z wydaniem przez organ właściwy postanowienia uznającego słuszność wniesionego zażalenia."

Wt., 29 Mrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel