Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dostęp do infrastruktury kolejowej - po kosztach

Dostęp do infrastruktury kolejowej - po kosztach fotolia.pl

Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku wydanym w sprawie C-512/10 uznał, że Polska uchybiła zobowiązaniom wynikającym z prawa unijnego poprzez pobieranie opłaty za dostęp do infrastruktury w oparciu o koszty inne niż bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. Celem uwzględnienia w polskim porządku prawnym tego wyroku, jak również nowej dyrektywy w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego Minister Infrastruktury i Rozwoju opracował projekt rozporządzenia w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury technicznej.

Zgodnie z projektem rozporządzenia stawkę jednostkową dostępu do infrastruktury kolejowej ustala się jako sumę części stawki zależnej od kategorii linii oraz części stawki zależnej od rodzaju pociągu (rodzaju wykonywanych przewozów oraz masy brutto pociągu). Wysokość stawek musi być określona w ten sposób, aby planowane przychody z opłat podstawowych za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej były równe planowanej wysokości kosztów zarządcy, które mają być sfinansowane z tych opłat. Do kosztów zarządy, które mogą być sfinansowane z opłat podstawowych przyjmuje się tą część kosztów, która jest bezpośrednio ponoszona przez zarządcę jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. Do kosztów tych zalicza się w szczególności część kosztów:

1)      utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej;

2)      prowadzenia ruchu pociągów;

3)      amortyzacji, jeżeli jest dokonywana na podstawie rzeczywistego zużycia infrastruktury wynikającego z ruchu kolejowego.

Do kosztów, które nie mogą być sfinansowane z opłat podstawowych należą natomiast w szczególności koszty:

1)      amortyzacji środków, w części, w której zakup lub budowa zostały sfinansowane ze środków publicznych;

2)      administracji;

3)      ochrony infrastruktury i porządku na terenach kolejowych;

4)      finansowych;

5)      pośrednich.

Projekt przewiduje również wprowadzenie przepisów umożliwiających podnoszenie opłat poprzez zastosowanie marży w odniesieniu do wybranych rodzajów przewozów, której zastosowanie nie spowoduje istotnych zmian na rynku.

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Czw., 6 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski