Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Miasta planują podziemną kolej

Miasta planują podziemną kolej fotolia.pl

Polskie miasta coraz częściej podejmują temat budowy kolei podziemnej, informuje portal transport-publiczny.pl. Metro ma być panaceum na zakorkowane ulice i zachęcić mieszkańców do porzucania samochodów na rzecz transportu zbiorowego. Najgłośniejsze debaty na temat możliwości budowy metra trwają obecnie w Łodzi, Krakowie i Wrocławiu. W Warszawie wciąż trwa budowa drugiej linii.

Łódź z najdłuższym tunelem kolejowym w kraju?

Plany budowy sieci podmiezmniej w Łodzi sięgają lat 80. Zakładały one wówczas poprowadzenie podziemnej kolei nawet do osiedli, które nigdy nie powstały. Temat podejmowany jest również dzisiaj. Podczas ostatniego spotkania Zespołu Projektowego Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w Łodzi mieszkańcy podkreślali, iż trzeba rozważyć budowę metra sprzężonego z koleją obwodową. Mowa jest o przynajmniej dwóch liniach (północ-południe, wschód-zachód). Plan już jest – pod miastem wybudowany zostanie najdłuższy tunel kolejowy w kraju. Pociągi przejadą pod ziemią kilkanaście kilometrów a sam tunel będzie tylko o połowę krótszy od pierwszej linii metra w Warszawie. W ten sposób pod ziemią będzie można przejechać dużą część miasta. Wsiadając do pociągu na wschodnich obrzeżach (stacja Łódź Widzew nieopodal stadionu piłkarskiego klubu), pasażer błyskawicznie przedostanie się do centrum (Łódź Fabryczna), potem do zachodniej części miasta (Łódź Kaliska, obok jest Atlas Arena). W przyszłości będzie można dotrzeć również na północne obrzeża miasta (stacja Łódź Żabiniec). Samorząd liczy na to, że inwestycję uda się przeprowadzić do 2020 r. Szacowany koszt budowy tunelu to około 1,5 mld zł. Przewiduje się, że przejazd pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska będzie trwał 5 minut.

Wrocław

Pomysł uruchomienia metra we Wrocławiu powstał już przed drugą wojną światową. Plan budowy metra w 1934 roku uchwaliła ówczesna rada miejska. Obecne plany są wyjątkowo ambitne, ponieważ sieć wrocławskiego metra miałaby liczyć 36 km długości i 34 przystanki. Plan zakłada, że sieć wydrążona byłaby m.in. pod Dworcem Głównym, Wyspą Słodową oraz tuż obok rynku. Linie miałyby się krzyżować w okolicy Przejścia Świdnickiego. Biuro Rozwoju Wrocławia wytyczyło ich przebieg, ale eksperci studzą zapał twierdząc, że metro jest zbyt drogie.

Kraków

Ostatnio głośno zrobiło się również o krakowskim pomyśle na budowę metra właśnie w tym mieście. Podobnie jak w pozostałych miastach, krakowscy urzędnicy oraz naukowcy zastanawiają się, skąd wziąć na projekt pieniądze. Najbardziej prawdopodobna jest budowa metra w partnerstwie publiczno-prywatnym. Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 9-11 mld zł. Przy założeniu, że pierwsza linia łącząca wschód z zachodem miasta, miałaby około 17 km długości, w tym ok. 8 km pod ziemią. Jest też szansa na współfinansowanie inwestycji ze środków unijnych przewidzianych na lata 2014-2020. Aby jednak inwestycja mogła być zrealizowana, dofinansowanie musiałoby wynieść 4-5 mld zł. Resztę dołożyłby inwestor zewnętrzny. Część wyłożonej kwoty odzyskiwałby on poprzez zarządzanie metrem, a pozostałe otrzymywałby od miasta przez 30 lat w formie corocznej dopłaty.

A jak jest w innychmiastach euroejskich?

Jak podaje portal, w całej Unii jest obecnie 40 systemów metra. Ostatnie inwestycje przeprowadzono m.in. w Kopenhadze, Porto, Turynie, Palma de Mallorca i Sewilli. Spośród europejskich państw, najwięcej miast z metrem mają Hiszpania i Francja – po 6.

Źródło: trasnport-publiczny.pl

Czw., 6 Mrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża