Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wytyczne dla transeuropejskiej sieci transportowej

Wytyczne dla transeuropejskiej sieci transportowej fotolia.pl

Parlament Europejski i Rada UE przyjęły rozporządzeniem wytyczne w sprawie rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Uregulowane zostały pojęcia m. in. transeuropejskich sieci (kompleksowej i bazowej), zarządcy infrastruktury, autostrady, węzła miejskiego, czy zrównoważonych usług transportowych. Rozporządzenie zawiera także cele i priorytety w zakresie poszczególnych rodzajów infrastruktury. Załącznikiem do nigo są mapy i tabele.

 

Sieci

Sieć kompleksowa - powinna być ogólnoeuropejską siecią transportową, zapewniającą dostępność i łączność wszystkich regionów w Unii, w tym regionów odległych, wyspiarskich i najbardziej oddalonych – co jest również zgodne z celami zintegrowanej polityki morskiej ustanowionej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 ( 1 ) – i wzmacniającą spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi.

Natomiast sieć bazowa - powinna zostać zidentyfikowana, a właściwe działania do jej rozwoju powinny zostać podjęte do roku 2030 jako priorytet w ramach sieci kompleksowej. Sieć bazowa powinna stanowić podstawę rozwoju zrównoważonej multimodalnej sieci transportowej i stymulować rozwój całej sieci kompleksowej. Powinna umożliwiać koncentrowanie działań unijnych na tych elementach transeuropejskiej sieci transportowej, które mają największą europejską wartość dodaną, w szczególności na odcinkach transgranicznych, brakujących ogniwach, połączeniach multimodalnych i najważniejszych wąskich gardłach, służąc realizacji celu określonego w białej księdze zakładającego obniżenie do roku 2050 emisji gazów cieplarnianych z transportu o 60 proc. poniżej poziomów z roku 1990.

Zarządca infrastruktury

W rozumieniu rozporządzenia, to podmiot lub przedsiębiorstwo odpowiedzialne w szczególności za tworzenie lub utrzymywanie infrastruktury transportowej. Może to również obejmować zarządzanie systemami kontroli i bezpieczeństwa infrastruktury.

Węzeł miejski

Oznacza obszar miejski, gdzie infrastruktura transportowa transeuropejskiej sieci transportowej, jak na przykład porty, w tym terminale pasażerskie, porty lotnicze, stacje kolejowe, platformy logistyczne oraz terminale towarowe znajdujące się na obszarach miejskich lub w ich okolicy, jest połączona z innymi częściami tej infrastruktury oraz z infrastrukturą do ruchu regionalnego i lokalnego.

Cele transeuropejskiej sieci transportowej

Sformułowano je w czterech kategoriach:

(a) spójności:

  • dostępność i łączność wszystkich regionów Unii, w tym regionów odległych, najbardziej oddalonych, wyspiarskich, peryferyjnych i górzystych, a także obszarów słabo zaludnionych;
  • zniwelowanie różnic w jakości infrastruktury między państwami członkowskimi;
  • połączenia między infrastrukturą transportową do ruchu dalekobieżnego a infrastrukturą do ruchu regionalnego i lokalnego, w odniesieniu zarówno do przewozu osób, jak i towarów;
  • infrastrukturę transportową, która odzwierciedla specyfikę różnych części Unii i zapewnia zrównoważone objęcie wszystkich regionów europejskich;

(b) wydajność przez:

  • usuwanie wąskich gardeł i uzupełnianie brakujących ogniw, zarówno w obrębie poszczególnych infrastruktur transportowych, jak i na węzłach połączeniowych pomiędzy nimi, w obrębie terytoriów państw członkowskich i pomiędzy nimi;
  • wzajemne łączenie oraz interoperacyjność krajowych sieci transportowych;
  • optymalną integrację i wzajemne połączenia wszystkich rodzajów transportu;
  • wspieranie ekonomicznie wydajnego transportu o wysokiej jakości, przyczyniającego się do dalszego rozwoju gospodarczego i konkurencyjności;
  • skuteczne wykorzystywanie nowej i istniejącej infrastruktury;
  • stosowanie nowatorskich koncepcji technicznych i operacyjnych w sposób racjonalny pod względem kosztów;

c) zrównoważony charakter przez:

  • rozwój wszystkich rodzajów transportu w sposób zgodny z zapewnianiem zrównoważonego i ekonomicznie efektywnego transportu w perspektywie długoterminowej;
  • przyczynianie się do niskoemisyjnego i czystego transportu niepowodującego emisji dużych ilości gazów cieplarnianych, do bezpieczeństwa paliwowego, zmniejszania kosztów zewnętrznych i ochrony środowiska;
  • wspieranie niskoemisyjnego transportu w celu znacznego obniżenia do roku 2050 emisji CO 2 , zgodnie z odnośnymi celami Unii w zakresie obniżania emisji CO 2 ;

(d) większanie korzyści dla użytkowników przez:

  • spełnianie potrzeb użytkowników w zakresie mobilności i transportu w obrębie Unii oraz w relacjach z państwami trzecimi;
  • zapewnienie bezpiecznych, pewnych i o wysokiej jakości norm jakości, zarówno w przewozie osób, jak i towarów;
  • umożliwianie mobilności nawet w przypadku klęsk żywiołowych lub katastrof spowodowanych przez człowieka, zapewniając dostęp do służb ratowniczych;
  • ustanowienie wymogów dotyczących infrastruktury, w szczególności w obszarze interoperacyjności, bezpieczeństwa i ochrony, które zapewnią jakość, skuteczność i zrównoważoność usług transportowych;
  • dostępność dla osób starszych, osób o ograniczonej sprawności ruchowej i pasażerów niepełnosprawnych.

Z rozporządzeniem można zapoznac się tutaj:
 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:348:0001:0128:PL:PDF

Źrodło: europa.eu

Pt., 24 St. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża