Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, gdy:
- przedsiębiorca złożył oświadczenie, o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania tej działalności niezgodne ze stanem faktycznym,
- przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie,
- stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę.
Decyzja taka podlega natychmiastowemu wykonaniu. Jej następstwem jest wykreślenie z urzędu wpis przedsiębiorcy w rejestrze działalności regulowanej.
Jak wynika z powyższego ustawodawca zastrzegł formę prawna decyzji dla zakazu wykonywania działalności objętej wpisem. Wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru nie wymaga wydania kolejnej decyzji, tym razem o wykreśleniu z rejestru. Jest to typowa czynność materialno-techniczna. Podobnie jest w przypadku wykreślenia z rejestru działalności regulowanej na wniosek przedsiębiorcy. Przedsiębiorca powinien jednak zostać co najmniej poinformowany o załatwieniu jego wniosku.
fot. www.sxc.hu