Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Świąteczne reklamy jako zjawisko kulturowe - nowa publikacja na rynku

Świąteczne reklamy jako zjawisko kulturowe - nowa publikacja na rynku fot.canva

Na rynku wydawniczym ukazała się pierwsza w Polsce książka w całości poświęcona fenomenowi świątecznych reklam bożonarodzeniowych. Jej autorem jest dr hab. Jarosław Kończak z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, który analizuje ponad tysiąc spotów reklamowych z XXI wieku. Publikacja przedstawia świat emocji, wartości i tradycji ukrytych w reklamowych opowieściach. Wydawcą książki jest Wydawnictwo Newsline.

Dr hab. Jarosław Kończak określa publikację jako podróż po najpiękniejszych i najbardziej wzruszających świątecznych reklamach XXI wieku. Zwraca uwagę, że choć reklamy sprzedają produkty i usługi, i przed Bożym Narodzeniem stają się motorem napędowym konsumpcji, to jednocześnie oferują coś więcej. Skłaniają do refleksji, przywołują sentymentalne wspomnienia, wprowadzają w świąteczny nastrój, budują relacje i poczucie wspólnoty oraz przypominają o wartościach. Pokazują, że przynajmniej podczas świąt ludzie są, lub chcą być, lepsi niż na co dzień.

Publikacja ukazuje Boże Narodzenie w reklamie jako głównego bohatera, obok marek, konsumentów, tradycji, magii i relacji. Przedstawia świąteczne reklamy jako współczesną „Opowieść wigilijną”, w której każdy spot staje się historią o marzeniach, kryzysach, nadziejach i miłości. Opisuje rywalizację marek w tworzeniu opowieści wywołujących łzy i wzruszenie oraz pokazuje, jak zmysły współdziałają w konstruowaniu pamięci. Zwraca uwagę na wizualne i dźwiękowe elementy reklam, które angażują emocje, przywołują wspomnienia i wyzwalają tęsknotę za prostszymi czasami. Wśród przywołanych historii znajdują się m.in. opowieść o staruszku, który fingując własną śmierć, sprowadza rodzinę na Wigilię, oraz o matce składającej synowi nietypowe życzenia życia pełnego doświadczeń.

W książce podkreślono, że w czasach przyspieszonego tempa życia reklamy świąteczne pozwalają się zatrzymać, wzruszyć i przypomnieć, co naprawdę ważne. Budują mosty między kulturami i pokoleniami, przypominając, że tradycje Bożego Narodzenia są wspólnym językiem emocji.

Publikacja przedstawia bożonarodzeniowe opowieści ukazujące szczęśliwe rodziny, troskliwych rodziców, zadowolone dzieci, kochające się pary i wspierające się społeczności. Ten świat marzeń i ideałów inspiruje, wzrusza i zachęca do refleksji. W centrum narracji zawsze stoi człowiek – jego uczucia, relacje oraz wartości. Reklamy świąteczne odgrywają więc rolę nie tylko komercyjną, ale i kulturową – wzmacniają współczesne znaczenie Bożego Narodzenia, podkreślając wartości takie jak zdrowie, życie, wiara, miłość, przyjaźń, prawda i piękno. To opowieści, które niosą nadzieję i przypominają, że w tym czasie nikt nie powinien być sam.

Źródło: IP

Wt., 2 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska