Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowszą edycję raportu „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2024/2025”, który przedstawia kompleksowy obraz polskiego systemu edukacji. Dane, gromadzone na podstawie Systemu Informacji Oświatowej (SIO), stanowią kluczowe źródło informacji dla planowania polityki edukacyjnej. Całkowita liczba osób uczących się we wszystkich typach szkół i placówek (dzieci, młodzież i dorośli) wyniosła w roku szkolnym 2024/25 5,3 mln, co stanowi 14,1% ludności kraju.
Skolaryzacja i struktura szkół
Współczynniki skolaryzacji brutto w roku 2024/25 potwierdzają niemal pełne objęcie kształceniem obowiązkowym. Wychowaniem przedszkolnym (grupa 3-6 lat) objętych było 99,7% dzieci, a w szkołach podstawowych (grupa 7-14 lat) odnotowano współczynnik na poziomie 100,1%.
Szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży (łącznie ze szkołami specjalnymi) odnotowały niewielki wzrost liczby placówek (o 0,1%) do poziomu 14,0 tys.. Uczyło się w nich 3,2 mln uczniów, co oznacza wzrost o 6,8% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Na poziomie szkół ponadpodstawowych dla młodzieży (bez policealnych) funkcjonowało łącznie 6945 placówek, do których uczęszczało 1,7 mln uczniów.
- Licea ogólnokształcące odnotowały spadek liczby uczniów o 4,6%, kształcąc 863,2 tys. osób. Kobiety stanowiły w nich 59,9% uczniów.
- W technikach uczyło się 687,7 tys. uczniów, z przewagą mężczyzn (61,8%).
- Branżowe szkoły I stopnia odnotowały spadek liczby uczniów o 2,3% (212,4 tys. osób). Mężczyźni stanowili 66,2% uczniów tych szkół.
Absolwenci i wybory zawodowe
Łącznie 320,6 tys. uczniów zakończyło naukę w szkołach ponadpodstawowych dla młodzieży z roku szkolnego 2023/24. Absolwenci liceów ogólnokształcących stanowili 46,6% tej grupy, a absolwenci techników – 35,8%.
Absolwenci techników najczęściej kończyli kierunki z podgrupy inżynieryjno-technicznej (22,7%) oraz technologii teleinformacyjnych (ICT) (22,2%) oraz usług dla ludności (17,3%).
Skolaryzacja policealna (19-21 lat) wyniosła 23,4%, z wyraźną przewagą kobiet (33,6% vs. 13,6% dla mężczyzn). Szkoły policealne (1215 placówek) odnotowały spadek liczby szkół o 2,6%, ale wzrost liczby uczniów o 1,1% do 245,9 tys..
Kadra i Finanse Oświaty
W placówkach wychowania przedszkolnego i szkołach wszystkich typów zatrudnionych było łącznie 511,0 tys. nauczycieli (w przeliczeniu na pełne etaty). Nauczyciele szkół podstawowych stanowili największą grupę (51,6% ogółu). Większość kadry (56,9%) pracowała na stanowisku nauczyciela dyplomowanego.
Łączne wydatki publiczne na oświatę i wychowanie (z budżetu państwa i samorządów) w 2024 r. wyniosły 153,7 mld zł, co stanowiło 4,2% Produktu Krajowego Brutto (PKB). Część oświatowa subwencji ogólnej, przekazywana samorządom, osiągnęła kwotę 88,0 mld zł. Samorządy gmin przeznaczyły największe środki finansowe na szkoły podstawowe (40,5 mld zł) oraz przedszkola (17,0 mld zł).
Wyniki egzaminów państwowych
Egzamin ósmoklasisty (2024 r.):
- Średni wynik z języka polskiego: 61%.
- Średni wynik z matematyki: 52%.
- Średni wynik z języka angielskiego: 66%.
Do egzaminu zawodowego (certyfikat kwalifikacji zawodowych) przystąpiło łącznie 379,5 tys. zdających. Świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie otrzymało 78,7% zdających, którzy przystąpili do obu części egzaminu.
Więcej informacji w raporcie GUS.
Źródło: GUS