Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy przygotował publikację dla nauczycieli i wychowawców dzieci i nastolatków dorastających w erze cyfrowej. Liczne wyzwania związane z postępującą cyfryzacją świata, znaczeniem mediów społecznościowych i rozwojem sztucznej inteligencji skłoniły Instytut do pomocy pedagogom we wspieraniu najmłodszych, którzy oprócz szans doświadczają licznych zagrożeń związanych z nowoczesną technologią.
Obecne pokolenie uczniów, od najmłodszych, na maturzystach kończąc, przeżywa swoją młodość inaczej niż wszystkie poprzednie pokolenia. W swoim życiu zasadniczo nie zaznało bowiem świata innego niż ten funkcjonujący równolegle w internecie, angażujący miliony osób w korzystanie z mediów społecznościowych i stawiający korzystanie ze smartfonów w centrum dnia codziennego. Proces rozwoju technologii i związanych z tym zmian nie tylko nie zwalnia, lecz coraz wyraźniej przyśpiesza, czego znakiem jest upowszechnienie korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji.
Skutkami ubocznymi tych zmian są zagrożenia czyhające zwłaszcza na ludzi młodych. Rozmaite relacje rówieśnicze, niewykształcone w pełni zdolności samoregulacji oraz ciekawość świata sprawiają, że ryzyko nieodpowiedniego korzystania z cyfrowych narzędzi i ulegania manipulacji jest w tej grupie szczególnie duże.
Publikacja zatytułowana "Młodzi w świecie technologii cyfrowych. Diagnoza zagrożeń i przewodnik po dobrych praktykach dla nauczycieli i wychowawców dzieci i młodszych nastolatków" ma służyć wykryciu ryzyka i wypracowaniu działań mogących wesprzeć osoby uczestniczące w wychowaniu i wspieraniu pokolenia wkraczającego w życie. Analiza została oparta na wynikach badań naukowych i oprócz ich omówienia zawiera konkretne propozycje narzędzi dydaktycznych pomagających na wprowadzenie większej równowagi między światem cyfrowym a tym rzeczywistym.
Jak przekonują autorzy, publikacja nie ma wyłącznie charakteru ostrzeżenia. Artykułuje bowiem również szanse związane z narzędziami cyfrowymi i ich potencjalnie zbawienny wpływ na proces edukacji i wypracowywanie umiejętności krytycznego myślenia. Zadaniem nauczycieli i wychowawców jest bowiem, aby odpowiednio przystosować dzieci do korzystania z ich szansy - tak, aby nie przeobraziła się w zagrożenie.
Z publikacją możecie Państwo zapoznać się tutaj
Źródło: IBE-PIB