Wojewoda: Zaangażowanie nauczyciela w wykonywanie należących do niego obowiązków wynikających z Karty Nauczyciela to wystarczająco sformułowane kryterium, na podstawie którego przyznawany jest dodatek motywacyjny. Regulamin wynagradzania nie może sugerować, że oprócz takich obowiązków, jak również innych wymienionych w rozporządzeniu do ustawy, istnieją dodatkowe, bez których dodatek nie przysługuje.
Wojewoda Wielkopolski w swoim rozstrzygnięciu nadzorczym zwrócił uwagę na to, jak wiele ryzyka niosą ze sobą pozornie niewinne sformułowania wykorzystywane w aktach prawa miejscowego. W tym przypadku, stanowiąc o przesłankach przyznania dodatku motywacyjnego, rada gminy stworzyła wrażenie, że oprócz przesłanek wynikających z treści ustawy oraz rozporządzenia, istnieją inne - bliżej nieokreślone. Skoro bowiem mowa o dodatku motywacyjnym, należy mieć na uwadze brzmienie § 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r., w którym tematyka wszelkiej maści dodatków do wynagrodzenia zasadniczego wymienionych w Karcie Nauczyciela została uzupełniona.
Wymienione w tym paragrafie przesłanki otrzymania dodatku są wyliczeniem kompletnym i koncentrują się na szczególnych osiągnięciach i zasługach nauczyciela w ramach wykonywanego przezeń zawodu. W treści pkt 4 pojawia się jednak również bezpośrednie odniesienie do treści samej Karty Nauczyciela - a konkretnie do art. 42 ust. 2 pkt 2, z którego wynikają podstawowe, najbardziej oczywiste obowiązki związane z wykonywaniem zawodu, realizowane w ramach tygodniowego wymiaru zajęć. Zestawiając ze sobą te dwa przepisy, jesteśmy w stanie wyprowadzić odpowiednią normę - jedną z przesłanek otrzymywania dodatku motywacyjnego jest zaangażowanie w realizację innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.
Cały szkopuł w tym, że umieszczając wskazaną powyżej przesłankę w regulaminie wynagradzania nauczycieli prowadzonych przez samorząd szkół i przedszkoli, rada gminy dodała do niej słowa "w szczególności". Taki zabieg zdaje się sugerować, że oprócz szczególnego zaangażowania w realizację zajęć opiekuńczych i wychowawczych, a także spełniania innych obowiązków, istnieje "coś jeszcze", co warunkuje możliwość otrzymania przez nauczyciela pożądanego dodatku. Wojewoda zauważył jednak, że wyliczenie przesłanek, które znalazło się w rozporządzeniu i przepisie Karty Nauczyciela, jest wyliczeniem zamkniętym. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie jest upoważniony do dodawania nowych elementów, ale - co równie istotne - nie może też stwarzać wrażenia, że takie elementy istnieją. Wszelkie akty prawa miejscowego muszą być sformułowane tak, aby nie rodziły żadnych wątpliwości, stąd pożądana jest zwięzłość, precyzja i unikanie niepotrzebnych "ozdobników", które potrafią przynieść więcej szkody niż pożytku.
Zapis umieszczony w analizowanym regulaminie został uznany za naruszający prawo w sposób istotny, toteż Wojewoda postanowił o stwierdzeniu nieważności aktu.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z 25 sierpnia 2025 r. (sygn. NP-II.4131.1.185.2025.7)