Wojewoda: Organ prowadzący ustalając regulamin wynagradzania nauczycieli w prowadzonych przez siebie placówkach, nie jest upoważniony do decydowania o tym, kiedy dany nauczyciel nabędzie, a kiedy utraci prawo do danego dodatku do wynagrodzenia.
Wojewoda Pomorski, analizując regulamin wynagradzania nauczycieli przyjęty w drodze uchwały przez organ prowadzący (jedną z gmin) zwrócił uwagę na brzmienie przepisu Karty Nauczyciela pozwalającego organom gmin czy powiatów na podejmowanie regulacji w tym zakresie. Z treści art. 30 ust. 6 pkt 1 w związku z art. 39 ust. 3 wynika prawo do ustalenia wysokości stawek dodatków oraz szczegółowych warunków ich przyznawania. Owa szczegółowość znajduje jednak swoje ograniczenie w dalszych przepisach, w tym w akcie wykonawczym - § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy. Przepis ten stanowi kompletne źródło wiedzy na temat dodatku za wysługę lat (to jego dotyczyło bowiem opisywane rozstrzygnięcie nadzorcze), zaś inne ujęte w tym rozporządzeniu tłumaczą naturę dodatków innego rodzaju.
Przepisy te jasno tłumaczą generalne zasady przyznawania dodatków, a w połączeniu z art. 33 Karty Nauczyciela wyjaśniają także, kiedy dodatek za wysługę lat w ogóle przysługuje. Oznacza to, że w tym zakresie materia ta została uregulowana już przez ustawodawcę i organ jednostki samorządu terytorialnego tworząc regulamin wynagradzania, nie może już w nią wejść. Jak wynika z przytoczonych przykładów orzecznictwa, przepis art. 30 ust. 6 pkt 1 upoważnia tylko do określenia "szczegółowych warunków", co nie oznacza prawa ustalania za jaki okres i kiedy przysługuje dodatek oraz za jaki okres i kiedy następuje jego utrata. Wprowadzenie do regulaminu takich przepisów jest naruszeniem zakresu upoważnienia ustawowego i istotnym naruszeniem prawa.
Zanim zatem w treści regulaminu wynagradzania pojawi się przepis, który następnie zostanie uznany za nieważny przez organ nadzoru, organ powinien zweryfikować, czego tak naprawdę wymaga od niego ustawodawca i czy rzeczy, które rada postanawia wpisać do tworzonego aktu, nie zostały uregulowane już wcześniej mocą ustawy.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Pomorskiego z 1 sierpnia 2025 r. (sygn. PN-I.4131.46.2025.BS)