Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Budżetowe operacje nie są tematem regulaminu wynagradzania nauczycieli

Budżetowe operacje nie są tematem regulaminu wynagradzania nauczycieli fotolia.pl

Wojewoda: W treści regulaminu wynagradzania nauczycieli, będącego aktem prawa miejscowego, nie zamieszcza się informacji "technicznych" o puli środków budżetowych, uprzednio przygotowanych na wypłaty dodatków.

Wojewoda Warmińsko-Mazurski badając regulamin wynagradzania nauczycieli przyjęty przez radę jednej z jednostek samorządu terytorialnego, przyjrzał się jego zgodności z prawem, tj. - przede wszystkim - treścią przepisu upoważniającego, którym jest art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. W toku analizy wyszczególnione zostało naruszenie prawa polegające na uregulowaniu w treści tego regulaminu kwestii finansowych w nadmiarze.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego umieścił w akcie szczegółowe informacje dotyczące budżetu, a konkretnie - przeznaczenia na cel wypłaty dodatków do wynagrodzeń określonej puli pieniędzy. Z regulacji można było wyczytać, w jaki sposób rozplanowuje się związane z tym wydatki oraz co jest na tym etapie brane pod uwagę. Zakwestionowanie tej części uchwały przez Wojewodę wynika z tego, że wprowadzenie do niej regulacji tego typu odbyło się już bez wyraźnego zezwolenia ze strony ustawodawcy. Przypomnijmy - z Karty Nauczyciela wynika prawo do określenia zagadnień takich, jak: wysokość stawek dodatków i szczegółowe warunki ich przyznawania, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach (tj. nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy - z wyłączeniami). Są to normy mające charakter powszechnie obowiązujący, czego nie można powiedzieć o technikaliach wiążących "wewnątrz" organy przygotowujące budżet danej jednostki.

Tym samym, regulacja określająca konieczność zaplanowania określonych kwot w budżecie, została przyjęta bez podstawy prawnej, naruszając porządek, jaki musi być przestrzegany w tego typu uchwale. Uregulowanie szczegółów, o które ustawodawca "nie prosił" i nieuprawnione połączenie przepisów prawa powszechnie obowiązującego z tymi wiążącymi dane jednostki wyłącznie wewnątrz, doprowadziły do uznania części uchwały za nieważną, z powodu istotnego, nieakceptowalnego naruszenia prawa.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 2 czerwca 2025 r. (sygn. PN.4131.112.2025)

Źródło: Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego 

Pt., 20 Czrw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch