Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Znamy kierunki polityki oświatowej w kolejny roku szkolnym

Znamy kierunki polityki oświatowej w kolejny roku szkolnym fotolia.pl

Minister Edukacji Narodowej Barbara Nowacka ogłosiła na specjalnej konferencji prasowej, w jakim kierunku będą zmierzać prace resortu i ogólna polityka oświatowa w roku szkolnym 2025/26. Nie zabrakło odniesień do tematów budzących obecnie największe kontrowersje.

Główne założenia roku szkolnego 2025/2026

Kierunki działań MEN zostały ukazane w punktach, których treść dotyczy rozmaitych elementów związanych zarówno bezpośrednio z procesem edukacji, jak również z życiem szkolnym i kształtowaniem wśród uczniów odpowiednich postaw i zachowań. Interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych, mają doprowadzić do lepszego ukształtowania wśród uczniów myślenia analitycznego. Aktywność poznawcza oraz poczucie sprawczości mają natomiast być kształtowane poprzez promowanie w dydaktyce metod aktywizujących. Wprowadzenie przedmiotu o nazwie "edukacja obywatelska" ma natomiast wyrobić wśród uczniów inny rodzaj umiejętności, jak i rodzaju wrażliwości - poczucie, że każdy jest odpowiedzialny za swój kraj, region, bezpieczeństwo swoje i innych. Bezpieczeństwo poprzez dbałość o zdrowie i kondycję fizyczną, to z kolei funkcje innego nowego przedmiotu - edukacji zdrowotnej.

Kierunki aktywności systemu edukacji w nowym roku szkolnym obejmują także kwestie związane z postępem technologicznym i wyzwaniami, jakie przed społeczeństwem stawia m.in. rozwój sztucznej inteligencji. Szkoła ma promować tzw. higienę cyfrową i zasady bezpiecznego posługiwania się siecią i "filtrowania" odnajdywanych tam informacji. Nauczyciele mają korzystać z dorobku rozwoju technologii w ostatnich latach poprzez sprawne i odpowiedzialne posługiwanie się modułami opartymi na sztucznej inteligencji, a ponadto - zasobami Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Szkoły mają położyć też większy nacisk na profilaktykę zachowań agresywnych wśród młodzieży oraz wspieranie uczniów w kryzysach psychicznych.

Organizacja pracy i płacy częściowo po nowemu

Minister Barbara Nowacka oraz sekretarz stanu Katarzyna Lubnauer poinformowały także o podejmowanych zmianach organizacyjnych. Z listy obowiązków nauczycieli mają zostać wykreślone "godziny czarnkowe", za czym mają podążać zmiany w aktualnie obowiązujących przepisach. Wydane w lutym br. orzeczenie Sądu Najwyższego dotyczące pracy nauczycieli w godzinach ponadwymiarowych, zostało określone przez minister jako jedno z największych wyzwań ostatnich lat, dotyczących finansowania oświaty oraz stosowania przepisów Karty Nauczyciela. W związku z tym, zwołane zostało posiedzenie zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Resort razem z przedstawicielami Ministerstwa Finansów i Państwowej Inspekcji Pracy ma wypracować taki model finansowania, który umożliwi zniwelowanie napięcia i zaproponowanie adekwatnego sposobu opłacania nauczycielskich wynagrodzeń.

Wiceminister Katarzyna Lubnauer oznajmiła ponadto zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty. I tak, w szkołach podstawowych zadania te mają dotyczyć konieczności zapewnienia uczniom możliwości spożycia w szkole jednego gorącego posiłku, a także zapewnienia aktywności fizycznej w ramach lekcji wf.

W szkołach branżowych I stopnia oraz w technikach nadzór ma obejmować zgodność kształcenia zawodowego z podstawami programowymi kształcenia w wybranych zawodach, w zakresie przygotowania do prawa jazdy kategorii B, C, kwalifikacji wstępnej oraz C+E.

Źródło: MEN 

Czw., 22 Mj. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch