Najnowsze badanie pokazuje, że Polska przekształca swoje podejście do edukacji w erze cyfrowej. Prawie połowa dorosłych już korzysta z kursów lub szkoleń online, a 31% uznaje je za bardziej efektywne niż tradycyjne metody nauczania.
W dobie gwałtownego postępu technologicznego edukacja cyfrowa w Polsce przechodzi z poziomu nowości do standardu codziennego użytku. Prawie co drugi (49%) Polak korzystał już z formy nauki online, co świadczy o znacznym przekroczeniu granic klasycznych metod nauczania. Wirtualne sale lekcyjne zyskują na popularności, stając się dla wielu głównym miejscem zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności.
E-learning, który kiedyś był postrzegany jako ciekawostka lub dodatek do tradycyjnej edukacji, obecnie ewoluuje w kierunku pełnoprawnej formy nauczania. Elastyczność i dostosowanie kursów online do indywidualnych potrzeb uczących się przyciągają uwagę i zainteresowanie coraz szerszej grupy osób pragnących poszerzać swoje kompetencje.
31% respondentów uważa, że edukacja cyfrowa przewyższa tradycyjne formy nauczania pod względem skuteczności. To stwierdzenie jest odzwierciedleniem rosnącego przekonania o sile i potencjale cyfrowych narzędzi edukacyjnych. Spośród badanych niemal 10% jest zdecydowanie przekonanych o wyższości e-learningu, a kolejne 21% skłania się ku tej opinii. W erze, gdzie szybki i bezpośredni dostęp do aktualnych treści jest niezbędny, platformy e-learningowe oferują skuteczne narzędzia niezbędne do ciągłego kształcenia się i rozwijania kompetencji zawodowych.
-Ten trend wskazuje na istotną zmianę w percepcji wartości edukacji online - mówi Rafał Kamiński, ekspert ds. e-learningu z Edukier.pl. - Polacy na każdym etapie swojej kariery coraz częściej uznają kursy i szkolenia online nie tylko za alternatywę, ale i za preferowany sposób na rozwój osobisty i zawodowy. Cyfrowa edukacja nie ogranicza się do zwykłego przekazu wiedzy - umożliwia szybką adaptację do zmieniających się wymagań rynku i dostarcza narzędzi do budowania przewagi konkurencyjnej w dynamicznie rozwijających się branżach.
Korzystanie z kursów i szkoleń online w Polsce niesie za sobą szereg zalet, które respondenci badania „Edukacja w epoce cyfrowej” wyraźnie doceniają. Przoduje wygoda - możliwość nauki w dowolnym miejscu i czasie, co dla 53% badanych jest kluczowym argumentem przemawiającym za e-learningiem. Znacząca oszczędność czasu, którą podkreśla 51% uczestników, stanowi kolejny ważny atut, zwłaszcza w szybkim tempie współczesnego życia.
Oszczędność pieniędzy dla 32% respondentów podkreśla dodatkową wartość kursów online, która pozwala na zredukowanie wydatków związanych z dojazdami czy materiałami szkoleniowymi. Szeroka dostępność tematów i materiałów oraz dostosowanie tempa nauki do własnych potrzeb, oba po 32%, to kolejne argumenty, które przekonują Polaków do tej formy edukacji.
Rozwój osobisty to coś, co ceni 28% ankietowanych, co pokazuje, że e-learning jest postrzegany nie tylko jako narzędzie do zdobywania i uzupełniania wiedzy fachowej, ale i jako platforma do rozwoju ogólnych kompetencji. W dalszej kolejności wśród zalet Polacy wskazywali także: możliwość uzyskania certyfikatów i dyplomów online (21%), dostęp do ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin (20%), aktualność materiałów (20%), możliwość nauki w międzynarodowym środowisku (15%) oraz interaktywność i różnorodność form nauczania (14%).
Źródło: pap-mediaroom