Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rzecz o imieninach, spotkaniach świątecznych i prezentach w biurze - czyli najpierw obowiązek, a potem przyjemność. Samorządowiec z klasą (18)

Rzecz o imieninach, spotkaniach świątecznych i prezentach w biurze - czyli najpierw obowiązek, a potem przyjemność. Samorządowiec z klasą (18) fotolia.pl

W naszej tradycji istnieje wiele okazji do świętowania – i bardzo dobrze, gdyż samo świętowanie pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie, a wspólne celebrowanie wszelkich ważnych wydarzeń integruje ludzi. Jednak, czy wypada nam obchodzić święta i prywatne uroczystości w pracy? A jeżeli tak, to w jaki sposób?

Czy możemy zorganizować przyjęcie imieninowe w biurze? W jaki sposób mamy reagować na to uroczyste wydarzenie z życia naszego współpracowników jakim są jego urodziny? Jakie zasady etykiety związane z tymi szczególnymi wydarzeniami powinniśmy zastosować wobec osób, z którymi współpracujemy?

Imieniny i urodziny w biurze - obchodzić czy nie obchodzić?

W kwestii obchodzenia imienin, czy też urodzin w biurze, jak również celebrowania, czczenia wszelkich innych uroczystości – przede wszystkim powinniśmy się dostosować do reguł panujących w naszej instytucji. Należy się zorientować czy taki zwyczaj w ogóle panuje, i jeśli tak, to według jakich zasad.

Ogólnie obchodzenie imienin w urzędzie to sprawa delikatna. Jak wszystko inne ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. I tak, Zarząd pewnego powiatu z województwa wielkopolskiego wydał oświadczenie, że jego członkowie nie będą obchodzić imienin ani urodzin w pracy. Starosta tegoż powiatu stwierdził, że takich uroczystości w godzinach pracy nie powinni urządzać też wszyscy urzędnicy a zwyczaj ten uznał za zbędny i krępujący, tłumacząc, że takie sytuacje zajmują czas pracownikom, a powinni zajmować się pracą na rzecz mieszkańców.

To fakt, w pracy mamy do wykonania konkretne zadania, więc trwonienie czasu przeznaczonego na nie wydaję się pewnym nadużyciem (może zostać odebrane wręcz za niemoralne) – wszak za ten czas pobieramy wynagrodzenie. Jednak nie powinniśmy popadać ze skrajności w skrajność – jak tłumaczą zaś zwolennicy symbolicznego uszanowania tego dnia. Złożenie współpracownikowi życzeń, czy też poczęstowanie (w przerwie śniadaniowej/lunchowej) współpracowników czekoladkami jest ważne, by zachować dobre relacje interpersonalne. Takie drobne gesty nie zabierają dużo czasu i niewiele nas kosztują a są istotne, gdy zależy nam na pozytywnej atmosferze w miejscu pracy.

Sprawdzonym i polecanym rozwiązaniem w tym temacie jest zorganizowanie drobnego przyjęcia dla znajomych z pracy, po godzinach pracy, na przykład w pobliskiej kawiarni (ciastko, kawa, czy też symboliczna lampka czerwonego wina lub kieliszek musującego wina - by wznieść toast).

Jeżeli jednak obchodzimy imieniny/urodziny w biurze, pamiętajmy:

  • Imieniny w pracy powinny być ceremonią krótką.
  • Imieniny obchodzimy w dniu, w którym one przypadają.
  • Relacje koleżeńskie nie powinny wpływać na rzetelność wykonywanych obowiązków.
  • Celebrując imieniny w pracy absolutnie nie przynośmy alkoholu.
  • Nie świętujmy wybiórczo – albo decydujemy się na celebrowanie imienin wszystkich pracowników albo żadnego z nich.
  • Nie wymuszajmy na solenizancie zorganizowania poczęstunku w pracy.
  • Jeżeli decydujemy się na zorganizowanie symbolicznego poczęstunku (kawa, ciasteczka, czekoladki) zapraszajmy/częstujmy wszystkich współpracowników (tych, których nie darzymy szczególną sympatią również).
  • Nie przynośmy do pracy pieczeni, wędlin, galaretek, sałatek (którymi poczęstowalibyśmy gości w domu) – to po prostu przesada.
  • Składając życzenia, unikajmy oklepanych regułek (zamiast „zdrowia, szczęścia, pomyślności” powiedzmy kilka własnych, ciepłych słów).
  • Podczas poczęstunku unikajmy rozmów związanych z religią, polityką i pracą, jak również sprośnych anegdot.

W kwestii prezentów i ich wręczania:

  • Nie wręczajmy współpracownikom zbyt kosztownych prezentów (nawet jeśli nas na to stać).
  • Nie wręczajmy prezentów zbyt osobistych (biżuteria, bielizna).
  • Nie wręczajmy prezentów, które mogłyby zostać odebrane jako rodzaj przekupstwa.
  • Prezenty dla współpracowników mogą być związane z wykonywaną pracą (powinny też być dostosowane do wieku i osobowości danej osoby).
  • Jeżeli nie mamy pomysłu na prezent, postawmy na te standardowe i klasyczne jak np. bukiet ciętych kwiatów, pióro, etui, stylowa filiżanka.
  • Prezent powinien być zapakowany schludnie i starannie (opakowanie prezentu samo w sobie również jest prezentem).
  • Nie zostawiajmy ceny na prezencie.
  • Przyjmując prezent zawsze dziękujmy (niezależnie od tego czy nam się podoba).
  • Przełożonym życzenia składajmy w większej grupie wraz z innymi współpracownikami.
  • Indywidualne prezenty w relacji szef/przełożony-pracownik również nie są na miejscu (bezpieczny będzie tu zwyczaj „zrzutki na wspólny prezent”).
  • Kwiaty wręczajmy oburącz główkami do góry.
  • Pamiętajmy, że prezent należy rozpakować przy ofiarodawcy.

Przyjęcia, spotkania świąteczne dla pracowników

Wigilie pracownicze, przyjęcia świąteczne, spotkania noworoczne to ostatnimi czasy coraz częściej praktykowane zwyczaje w wielu instytucjach, także samorządowych. Wydarzenia te są dobrą okazją do integracji pracowników. Należy jednak mieć na względzie, że spotkania te to delikatna materia i podczas nich powinno się postępować ostrożnie, wystrzegać się gaf i błędów, by nikogo nie urazić.

O czym zatem powinniśmy pamiętać i na co zwrócić szczególną uwagę podczas takich spotkań?

  • Takie spotkania powinny rozpoczynać się pod koniec dnia pracy lub po godzinach pracy (wówczas nie odrywamy się i innych od obowiązków).
  • Jeżeli otrzymaliśmy zaproszenie, nie wypada nam (bez ważnych powodów) nie przyjść.
  • Bądźmy punktualni.
  • Nasze ubranie powinno być zarówno eleganckie jak i w miarę wygodne (idealnie sprawdzi się tu styl business casual).
  • Pamiętajmy o precedencji – składajmy życzenia we właściwej kolejności, zaczynając od naszych zwierzchników.
  • Życzenia powinny być serdeczne i krótkie. Uważajmy, by nie były zbyt intymne.
  • Rozmawiając (zwłaszcza przy wigilijnym stole) nie dotykajmy tematów, które mogą być drażniące i wywoływać spory (np. niepochlebne komentarze o współpracownikach i przełożonych).
  • Bądźmy mili dla wszystkich i nie okazujmy demonstracyjnie niechęci do niektórych osób.
  • Kiedy spotkanie dobiegło końca, podziękujmy osobom, które zajmowały się jego organizacją.

Pamiętajmy
Bez względu na to czy obchodzimy święta i prywatne uroczystości w pracy, czy też nie, uprzejmość i dobre maniery obowiązują nas – samorządowców z klasą, wszędzie i w każdej sytuacji!

Pt., 4 Sp. 2017 0 Komentarzy
Dawid Kulpa
Redaktor Dawid Kulpa