Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ruszyła dyskusja nad kryteriami podziału rezerwy drogowej w 2014 roku. Czy będą uzupełnienia?

Ruszyła dyskusja nad kryteriami podziału rezerwy drogowej w 2014 roku. Czy będą uzupełnienia? fotolia.pl

W minionych latach nie udało się zrealizować postulatu, aby prace nad kryteriami podziału rezerwy drogowej rozpocząć z wyprzedzeniem wystarczającym do spokojnego przygotowania się samorządów do ubiegania się o środki z rezerwy.

Ale w tym roku jest szansa na przełamanie tej złej praktyki. Już w najbliższych dniach będziemy rozmawiać na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego o tym na co będą środki w 2014 roku.

Z jednej strony nie powinno być niespodzianek, kontynuowane będą poprzednie rozwiązania, ale będziemy także składać pewne nowe propozycje.

Podstawy proponowanych kryteriów

W zakresie inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu preferowane będą kolejno: zadania inwestycyjne obejmujące budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, którym nadane zostały jednolite numery inwentarzowe (w szczególności zadania realizowane w obiektach wpisanych do rejestru zabytków, przy czym wnioski takie będą analizowane indywidualnie), zadania obejmujące budowę lub przebudowę ciągów drogowych przebiegających przez obszar co najmniej dwóch jednostek samorządowych, dla realizacji których zawarte zostało porozumienie o jednoczesnej ich realizacji, przy zastosowaniu takich samych parametrów technicznych przez wszystkie jednostki, a wreszcie zadania dotyczące budowy lub przebudowy ciągów drogowych stanowiących obwodnice miast.

W zakresie remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu preferowane będą projekty dotyczące remontów dróg lub obiektów inżynierskich.

We wszystkich wymienionych wyżej przypadkach poziom dofinansowania nie będzie mógł być wyższy niż proc. wartości zadania.

Kolejne kryterium dotyczy przepraw promowych. Realizacja ustawowego kryterium utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę będzie uzależniona od wyniku pomiaru ruchu na poszczególnych przeprawach. W praktyce tradycyjnie okaże się, że jedynymi przeprawami spełniającymi ten warunek będą przeprawy w Świnoujściu.

Zgodnie z przedłożonym projektem jako termin składania wniosków o dofinansowanie ma być wskazany 21 lutego 2014 roku.

Nowa propozycja

ZPP zgłosi propozycje uzupełnienia kryteriów o zapis dotyczący preferencji dla projektów dotyczących inwestycji związanych z naprawą szkód powstałych w wyniku nadmiernego użytkowania dróg lokalnych, nie wynikających z winy zarządcy. Dotyczy to m.in. dróg zniszczonych przez firmy budujące autostrady i drogi ekspresowe (przykładem są zniszczenia jakie pozostawiło po sobie chińskie konsorcjum Covec przy budowę autostrady A2). Wesprzeć trzeba także odbudowę dróg zniszczonych w wyniku przeniesienia na nie transportu ponadnormatywnego po wypadkach komunikacyjnych na autostradach i drogach krajowych. Tego typu objazd - nawet tylko przez kilka godzin - powoduje często konieczność gruntowego remontu drogi, nieprzystosowanej do korzystania z niej przez ciężarówki o wadze kilkudziesięciu ton.

Już w tym tygodniu przekonamy się czy propozycja ta spotyka się z poparciem innych korporacji samorządowych i resortów (najistotniejsza będzie opinia resortów finansów oraz transportu, budownictwa i gospodarki morskiej).

Marek Wójcik

Sob., 20 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: