Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ocena przewlekłości postępowania

Ocena przewlekłości postępowania fotolia.pl

Oceniając, czy w konkretnym postępowaniu doszło do przewlekłości należy brać pod uwagę szereg powiązanych czynników. – taką tezę zawiera wyrok NSA z dnia 13 lutego 2018 r., sygn. akt: I FSK 809/16.

NSA wskazał, że ocena przewlekłości postępowania musi uwzględniać prawidłowość i terminowość czynności, charakter sprawy oraz stopień jej faktycznej i prawnej zawiłości.

Przez przewlekłość postępowania przed organem administracji publicznej należy rozumieć brak należytego zaangażowania organu w załatwienie sprawy; przewlekłość postępowania zachodzi w szczególności, gdy w danym postępowaniu czynności są wykonywane w dużym odstępie czasu, wykonywane są czynności pozorne, wskazujące jedynie formalnie na działanie organu, gdy organ mnoży czynności dowodowe ponad potrzeby wynikające z istoty sprawy, którą to postępowanie obejmuje. Sąd administracyjny w sprawie za skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania przez organ administracji publicznej bada więc, czy podejmowane przez ten organ czynności zmierzają do należytego i szybkiego załatwienia sprawy, w jakich odstępach czasu organ czynności te podejmuje, a także czy nie są one jedynie pozorne, przedłużające niepotrzebnie postępowanie i nieprowadzące w istocie do osiągnięcia celu tegoż postępowania. W takim też zakresie postępowania podatkowe prowadzone przez organ zbadał Sąd I instancji.

NSA zaznaczył ponadto, że jeżeli konieczne jest zebranie wielu dowodów, a ich pozyskanie i przeprowadzenie okażą się czasochłonne, nie można od organu wymagać, aby naczelną dyrektywą było dla niego jak najszybsze zakończenie prowadzonego postępowania.

Sob., 28 Kw. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka