Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak znaleźć dobrego urzędnika - ogłoszenie z ofertą pracy

Jak znaleźć dobrego urzędnika - ogłoszenie z ofertą pracy fotolia.pl

Odpowiednio przeprowadzony proces naboru stanowi istotny element systemu zarządzania zasobami ludzkimi w urzędzie i przyczynia się do efektywnego wykonywania zadań urzędu. Urzędnicy powinni charakteryzować się posiadaniem odpowiednich umiejętności i szerokim zasobem wiedzy. Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny.

Ogłoszenie o naborze powinno być sporządzone na podstawie opisu określonego stanowiska pracy oraz opisu warunków pracy. Treść ogłoszenia ma podstawowy wpływ na to, jacy kandydaci przystąpią do procesu rekrutacji. W praktyce oznacza to, że ogłoszenie powinno przyciągać także tych najlepszych kandydatów i przekazywać im jak najwięcej informacji o stanowisku, zakresie zadań, wymaganiach i warunkach finansowych.

Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony.

Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:

  • nazwę i adres jednostki;
  • określenie stanowiska;
  • określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
  • wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;
  • informację o warunkach pracy na danym stanowisku;
  • informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%;
  • wskazanie wymaganych dokumentów np.
  • list motywacyjny;
  • CV;
  • kserokopie dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie;
  • oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych;
  • oświadczenie o nieskazaniu prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
  • oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji;
  • inne dokumenty, w tym także kopię dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność w przypadku kandydatów, którzy zamierzają skorzystać z pierwszeństwa w zatrudnieni
  • określenie terminu i miejsca składania dokumentów.

Termin składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia o naborze w BIP.

Przy tworzeniu ogłoszenia mogą być pomocne sformułowania dotyczące charakteru i sposoby wykonywania zadań.

Warunki określające charakter pracy na stanowisku i sposób wykonywania zadań:

  •  praca biurowa,
  •  praca poza siedzibą urzędu, w terenie (np. kontrole, rozprawy administracyjne etc.),
  •  praca w siedzibie urzędu/wydziału,
  •  wyjazdy służbowe,
  •  wystąpienia publiczne, reprezentowanie urzędu na zewnątrz,
  •  wysiłek fizyczny,
  •  stres związany z obsługą klienta,
  •  podejmowanie decyzji pod presją czasu,
  •  praca wymagająca dyspozycyjności,
  •  bezpośrednia obsługa klienta,
  •  telefoniczna obsługa klienta.

Miejsce i otoczenie organizacyjno-techniczne stanowiska pracy:

  •  występowanie uciążliwych/szkodliwych/niebezpiecznych warunków pracy (określić jakich),
  •  narzędzia i materiały pracy: komputer, kserokopiarka, fax, niszczarka, skaner, frankownice, urządzenia pomiarowe, itp.,
  •  praca przy monitorze ekranowym powyżej 4 godzin,
  •  bariery architektoniczne: możliwość poruszania się po budynku, zainstalowane windy/podjazdy, drzwi odpowiedniej szerokości, odpowiednio dostosowane toalety,
  •  brak oznaczeń dla osób niewidomych,
  •  pomieszczenie higieniczno-sanitarne nieprzystosowane dla osób niepełnosprawnych,
  •  budynek nie posiada podjazdu dla osób niepełnosprawnych,
  •  brak specjalistycznych urządzeń umożliwiających pracę osobom niewidomym, niedosłyszącym oraz głuchoniemym.

Styl ogłoszenia powinien być prosty i konkretny. Informacje zawarte w ogłoszeniu rekrutacyjnym oraz jego wygląd przekładają się na jakość nadsyłanych aplikacji. Konkretne informacje - zakres obowiązków i zadań, opis oczekiwanych kwalifikacji i doświadczenia, oraz korzyści powinny trafić do odpowiednich kandydatów. Poświęcenie więcej czasu na przygotowanie dobrej i skutecznej oferty pracy oznacza mniej zmarnowanego czasu na kolejnych etapach rekrutacji.

Źródło: Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; Bartłomiej Stolarczyk, Praktyczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, Warszawa 2012.

Pt., 16 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna