Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wojewodowie prześwietlą deklaracje śmieciowe

Wojewodowie prześwietlą deklaracje śmieciowe fotolia.pl

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zwrócił się do Ministra Administracji i Cyfryzacji, jako organu odpowiedzialnego za nadzór nad działalnością wojewodów, o wskazanie wojewodom pełniącym funkcję organu nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego pod względem legalności (art. 3 pkt 3 i 4 ww. ustawy) na konieczność respektowania w treści uchwał organów jednostek samorządów terytorialnego, określających m.in. wzory deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi kształtujących zakres danych osobowych pozyskiwanych od mieszkańców gminy przepisów o ochronie danych osobowych.

Z docierających do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych sygnałów wynika, iż niektóre gminy określając wzór deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wymagają podania w ich treści danych osobowych osób zamieszkujących wspólnie z właścicielem w zakresie imion, nazwisk, numerów PESEL, a także wskazują na konieczność zamieszczania w nich danych na temat nazwy pracodawcy lub innych źródeł dochodów tych osób, co budzi największe zdziwienie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz wątpliwości pod kątem legalności.

Co więcej, w wielu przypadkach zakres pozyskiwanych informacji jest rozszerzany poprzez żądanie przedłożenia kopii określonych dokumentów, stanowiących załączniki do deklaracji. Przedmiotem żądania stają się więc zaświadczenia z uczelni wyższych mających siedzibę poza granicami danej miejscowości, potwierdzające odbywanie także przez te osoby nauki w określonym systemie (studia stacjonarne/niestacjonarne), zaświadczenia od pracodawcy potwierdzające stałe wykonywanie pracy poza daną miejscowością w sytuacji, gdy jej wykonywanie związane jest z zamieszkaniem poza terenem gminy, czy zaświadczenia z właściwej wojskowej jednostki organizacyjnej
o odbywaniu służby wojskowej lub inne dokumenty potwierdzające stałą nieobecność mieszkańca na terenie posesji lub lokalu wystawione przez „odpowiednie instytucje”. Wśród powyższych może więc się znaleźć zaświadczenie np. z domu dziecka, zakładu karnego, czy placówki opieki zdrowotnej.

Minister Administracji i Cyfryzacji w odpowiedzi z 28 maja 2013 przesłanej do GIODO zapowiedział podjęcie przez organy nadzoru działań, których skutkiem będzie eliminacja wadliwych uchwał z obrotu prawnego.

Źródło: www.giodo.gov.pl

Czw., 6 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel