Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Potrzeba współpracy gmin wiejskich i miast tworzących obszar funkcjonalny

Potrzeba współpracy gmin wiejskich i miast tworzących obszar funkcjonalny fotolia.pl

Polska propozycja opinii komisji zasobów naturalnych Komitetu Regionów podkreśla szczególną wagę i potrzebę współdziałania gmin wiejskich i miast w ramach obszarów funkcjonalnych. Uznaje równocześnie, że strategie rozwoju tych obszarów powinny wyznaczać ramy wieloletnie o okresie co najmniej kilkunastoletnim. A jako pożądaną metodologię postępowania przy tworzeniu strategii obszarów funkcjonalnych, uznaje taką, która zapewni udział władz lokalnych oraz społeczności gmin wiejskich. "Udział ten winien być zapewniony zarówno w czasie prac przygotowawczych jak i przy podejmowaniu decyzji określających ostateczny kształt strategii.”, czytamy w dokumencie.

 

 Współpraca samorządów – dobrowolna, w wyniku suwerennych decyzji

W propozycji, którą przedstawi na lipcowym posiedzeniu komisji wójt gminy Łubianka Jerzy Zająkała, czytamy także, Wskazuje, że przystąpienie do współdziałania w ramach obszaru funkcjonalnego winno być poprzedzone debatą obywatelską i suwerenną decyzją poszczególnych gmin. Jednakże ewentualne wycofanie się danej gminy ze współpracy w ramach obszaru funkcjonalnego, ze względu na istnienie sieci powiązań infrastrukturalnych, winno być uzależnione od aprobaty wszystkich uczestników współdziałania.

Dla obszarów peryferyjnych szczególne wsparcie

Szczególne wyzwania dostrzegają autorzy projektu opinii przed gminami wiejskimi znajdującymi się w bezpośrednim oddziaływaniu średnich i dużych miast, ale przy określaniu strategii rozwoju tych obszarów także zaleca podejście funkcjonalne. Propozycja zwraca jednak uwagę, że zdecydowana większość gmin wiejskich funkcjonuje poza obszarami bezpośredniego oddziaływania wielkich i średniej wielkości miast. Ta sytuacja wymusza zastosowanie szczególnych instrumentów oddziaływania i wsparcia tych obszarów. Dlatego zarówno w polityce rolnej, jak i polityce spójności powinny zostać uwzględnienie takie rozwiązania, które realnie skutkowałyby osiąganiem spójności terytorialnej i wyrównywaniem szans rozwojowych. A dokumenty programujące rozwój tych obszarów winny być wynikiem współdziałania i porozumień międzygminnych zarówno gmin sąsiadujących ze sobą, jak i owocem współpracy w zakresie polityki regionalnej.

W założeniach politycznych propozycji czytamy m.in., że dochody rolników uzyskiwane zarówno z prowadzonej działalności rolniczej, jak i z ekwiwalentów i subsydiów uzyskiwanych przez nich w ramach obu filarów Wspólnej Polityki Rolnej mają istotny wpływ na sytuację gmin wiejskich, w których zamieszkują i prowadzą gospodarstwa rolne. Dochody te maja wpływ nie tylko na efektywność prowadzonej przez rolników działalności, ale także na poziom dochodów podatkowych gmin oraz ich zaangażowanie w poprawę standardu życia na obszarach wiejskich. Standard życia na obszarach wiejskich ma wielkie znaczenie dla podejmowania przez rolników, ich rodziny i mieszkańców gmin wiejskich nie prowadzących gospodarstw rolnych decyzji o dalszym zamieszkiwaniu i pracy na tych obszarach. Zatem w konsekwencji dochody rolników mają wpływ na populację i zachowanie żywotności obszarów wiejskich.

Źródło: zgwrp.pl

Sob., 18 Mj. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża