Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rozwiązanie gminnej spółki komunalnej

Rozwiązanie gminnej spółki komunalnej fotolia.pl

Jak rozwiązać jednoosobowa gminną spółkę komunalną z ograniczoną odpowiedzialnością?

Zgodnie z art. 270 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych formalną podstawą rozwiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest uchwała wspólników, stwierdzona protokołem sporządzonym przez notariusza. W świetle ustawy o gospodarce komunalnej w jednoosobowych spółkach jednostek samorządu terytorialnego funkcję zgromadzenia wspólników (walnego zgromadzenia) pełnią organy wykonawcze tych jednostek (art. 12 ust 4 ustawy). Przepis ten odnosi się do jednoosobowych spółek jednostek samorządu terytorialnego, a więc do spółek (kapitałowych) w których jedynym udziałowcem są jednostki samorządu terytorialnego.

Art. 18 ust 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym określa, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. stanowienie o kierunkach działania wójta. Natomiast pkt 9 w literze f określa, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich. Należy podkreślić, że z przepisu tego nie wynika kompetencja rady gminy do zastępowania organu wykonawczego (jako zgromadzenia wspólników) do podjęcia uchwały w sprawie rozwiązania spółki. Przepis ten stwarza radzie gminy jedynie możliwość podjęcia uchwały ukierunkowującej dalsze działanie organu wykonawczego w powyższym zakresie (poprzez wyrażenie opinii lub zgody na rozwiązanie spółki) zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Bowiem, w normie prawnej art. 18 ust. 2 pkt 2 nie mieści się nakazanie stosowania konkretnych rozwiązań prawnych, ani tez załatwienie konkretnych spraw. W takim zakresie uchwała wykraczałaby poza zakres określony powołanym przepisem . Ustawodawca upoważnił bowiem rade gminy do stanowienia o kierunkach działania wójta a nie do określania form działania. (Wyrok WSA w Opolu z 26 listopada 2009 r., II SA/Op 356/09)

Źródło: Orzecznictwo NSA

Wt., 30 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka