Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego w Polsce (cz.4) Regionalne i lokalne organizacje turystyczne

Formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego w Polsce (cz.4) Regionalne i lokalne organizacje turystyczne fotolia.pl

Kontynuując nasz cykl dzisiaj więcej na temat regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych.

 Regionalne i lokalne organizacje turystyczne

Podstawą prawną do tworzenia lokalnych organizacji turystycznych są przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej. Do tworzenia i działania organizacji stosuje się przepisu ustawy prawa o stowarzyszeniach,  z tym zastrzeżeniem, że członkami  tych organizacji mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, w szczególności jednostki samorządu terytorialnego.

Do zadań regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych należy:

  • promocja turystyczna obszaru ich działania,
  • wspomaganie funkcjonowania i rozwoju informacji turystycznej,
  • inicjowanie, opiniowanie i wspieranie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej,
  • współpraca z Polską Organizacją Turystyczną.

Nadzór nad regionalnymi nad tymi organizacjami sprawuje minister właściwy do spraw turystyki, który w drodze rozporządzenia może go przekazać właściwym wojewodą (takie rozporządzenie obecnie nie zostało jednak wydane).

Regionalne i lokalne organizacje turystyczne są dobrą alternatywą dla stowarzyszeń, o których mowa w samorządowych ustawach ustrojowych, jak i dla prób podejmowanych przez niektóre samorządy przystępowania do stowarzyszeń osób fizycznych w charakterze członka wspierającego (o wątpliwościach prawnych związanych z  tym ostatnim rozwiązaniem pisaliśmy w poprzedniej części).  

W wyroku z dnia 17 października 2008 r. sygn. I OSK 483/2008 (źródło: LexPolonica nr 2082192) Naczelny Sąd Administracyjny, uznając prawo gminy do udziału w lokalnej organizacji turystycznej wskazał, że przepis art. 172 ust. 3 Konstytucji wymaga, aby realizację prawa do zrzeszania się określała ustawa. Postulat ten jest spełniony, gdy przepisy innej ustawy, a więc aktu tej samej rangi co ustawa o samorządzie terytorialnym, przewiduje wprost możliwość czynnego udziału gminy w stowarzyszeniach. Takim aktem prawnym jest ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej. Ta państwowa osoba prawa (art. 2 ust. 1 powołanej ustawy) ma przypisane różnorakie działania, szczegółowo wymienione w art. 3, które wykonuje współpracując m.in. z jednostkami samorządu terytorialnego (art. 3 ust. 2 pkt 1). Ustawa w art. 4 ust. 1 pozwala na tworzenie regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych; do ich tworzenia i działania stosuje się wprost przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, przy czym członkiem tych organizacji mogą być osoby fizyczne i prawne, w szczególności podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1 i 2. Jeśli więc akt prawny rangi ustawowej przewiduje członkostwo jednostek samorządu terytorialnego, nie czyniąc - w myśl zasad Konstytucji - różnicy w ich uprawnieniach, to przystąpienie gminy do lokalnej organizacji turystycznej nie naruszało prawa.

Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym wyroku uchylił wyrok WSA jak i rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody, w których przyjęto, że gmina może przystępować wyłącznie do stowarzyszeń zrzeszających inne jednostki samorządu terytorialnego i wyłączenie w celach określonych w art. 84 ustawy o samorządzie gminnym. Naczelny Sąd Administracyjny uznał taką wykładnię przepisów za błędną.

Przykładem lokalnej organizacji turystycznej jest Lokalna Organizacja Turystyczna „Ustka” – z zarejestrowana została 12 maja 2004 r i obecnie zrzesza 128 członków m.in. właścicieli domów wczasowych, przedstawicieli stowarzyszeń na rzecz rozwoju kultury i turystyki, Słowiński Park Narodowy, jednostki samorządu terytorialnego.  (miasto Ustka, gmina wiejska Słupsk, gmina Postomino)

Głównymi celami tej organizacji są:

  • Reprezentacja interesów jej członków
  • Współpraca i wymiana doświadczeń
  • Prowadzenie długofalowej polityki sprzyjającej rozwojowi turystyki w Ustce
  • Unowocześnianie ruchu turystycznego i promocja Ustki oraz ziemi słupskiej poprzez prowadzenie strony internetowej, wydawanie publikacji turystycznych, organizacja imprez rekreacyjnych na terenie miasta Ustka.
Niedz., 27 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel