Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PPP. Czym kierować się przy alokacji ryzyk między partnerem prywatnym a podmiotem publicznym?

PPP. Czym kierować się przy alokacji ryzyk między partnerem prywatnym a podmiotem publicznym? fotolia.pl

Na tytułowe pytanie - zadane w ramach akcji „Partnerstwo Publiczno-Prywatne – doradcy podpowiadają" - odpowiedział Tomasz J. Hoffmann – Partner Zarządzający z PNO Consultants. Odpowiedź tą cytujemy poniżej w całości.

Ekspert odpowiada: "Analiza ryzyk jest jednym z podstawowych narzędzi w celu efektywnego i bezpiecznego zarządzania projektami. Niewystarczające uwzględnienie zagrożeń bezpośrednio wpływa na jakość, koszt oraz trwałość przedsięwzięcia. W przypadku realizacji projektu partnerskiego współfinansowanego ze środków unijnych, brak systematycznego monitorowania ryzyk może dodatkowo spowodować naruszenia zapisów umowy o dofinansowanie w odniesieniu do specyficznych celów programu operacyjnego, w ramach którego przedsięwzięcie jest wdrażane. (np. nie osiągnięcie wskaźników produktu i rezultatu, przekroczenie luki finansowej). Skumulowany efekt niepewnych zdarzeń, które mogą wpłynąć na projekt (korzystnie lub niekorzystnie) powinien być zdefiniowany pod względem możliwości wystąpienia ale także zbadany pod względem skali i szans ich wystąpienia na każdej z faz realizacji projektu łącznie i oddzielnie dla parterów hybrydowego tworu. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zostało zastąpione wraz w wprowadzeniem nowej ustawy o PPP z dnia 19 grudnia 2008 r. Dokumentem określającym trzy główne kategorie ryzyka, tj. „ryzyko budowlane", „ryzyko dostępności" oraz „ryzyko popytu jest decyzja EUROSTAT nr 18/2004 z dnia 11 lutego 2004, STAT/04/18 określająca".

Alokacja ryzyk w projekcie powinna zostać przeprowadzona uwzględniając skutki ich ew. wystąpienia oraz wskazanego w umowie podmiotu ponoszącego z tego tytułu konsekwencje. Powinna zostać przeprowadzona w odniesieniu do:

  • obszarów wystąpienia ryzyka, tzn.: makroekonomiczny, branżowy, prawno –administracyjny, polityczno – społeczny, technologiczno – techniczny;
  • fazy życia projektu, tzn. fazy projektowej, fazy pozyskiwania żródła finansowania, faza realizacyjna, faza eksploatacyjna, faza trwałości i likwidacji;

Pomocne przy określeniu ryzyka dostępności w ramach przedsięwzięć PPP mogą być też wymogi Europejskiego Systemu Rachunków („ESA95"), działającego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z 25 czerwca 1996 r. oraz Manual on Government Deficit and Debt.

W skomplikowanych przedsięwzięciach łączących interesy inwestora prywatnego i inwestora publicznego właściwe zdefiniowanie i alokacja ryzyk pozwala na ich faktyczne zarządzanie. Istota analizowania ryzyk w projekcie powinna mieć swoje odzwierciedlenie w zapisach umowy PPP w zakresie rozpisanych na obu parterów działań korygujących i naprawczych. Pamiętajmy, iż przerzucenie ryzyka na drugą stronę umowy nie spowoduje, iż jego skutki nie spowodują, iż całościowy projekt i możliwość osiągnięcia wspólnych celów będą bardziej bezpieczne. Alokacja ryzyk jest instrumentem wspomagającym współpracę i minimalizującym możliwość wystąpienia problemów nie zaś formą zabezpieczenia jednostkowych interesów."

Źródło: ppportal.pl

Pt., 30 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka