Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Komisja Kodyfikacyjna o przygotowywaniu terenów pod inwestycje

Komisja Kodyfikacyjna o przygotowywaniu terenów pod inwestycje fotolia.pl

Na pierwszym noworocznym posiedzeniu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego pochylono się nad drugim projektem przepisów Działu V – dotyczącym przygotowania terenów pod inwestycje oraz Działu IX o współdziałaniu inwestora z partnerem publiczno-prywatnym.

W Dziale V wprowadzono zmiany wynikające z dyskusji jaka miała miejsce na XXIX posiedzeniu Komisji.

Do infrastruktury społecznej nie będzie stosowana instytucja opłaty adiacenckiej, choć wymogi w zakresie tej infrastruktury w pewnym zakresie pozostawiono. Wskazano także, że Standardy Urbanistyczne, powinny zawierać szczegółowe wskaźniki charakteryzujące przestrzeń, w powiązaniu z ustawami prawa materialnego, jak to ma miejsce w przypadku dostępu do oświaty (sparametryzowanego w przepisach odrębnych). W Dziale V zamieszczono w związku z tym regulacje jedynie w zakresie podstawowej wymaganej infrastruktury społecznej. Katalog niezbędnej infrastruktury technicznej został przeanalizowany ponownie i powiązany z uregulowaniami Działu III i IV.

W przypadku realizacji inwestycji w oparciu o UPR, zaproponowano aby nie wprowadzać obowiązku scaleń i podziałów w drodze planu miejscowego, inwestor będzie mógł bowiem osiągnąć cele scalenia i podziału w inny sposób, choćby poprzez wykup wszystkich nieruchomości. Nie ulega też zmianie sankcja za nie przystąpienie do sporządzania planu miejscowego pomimo istnienia obowiązku ustawowego - będzie nią wykonanie zastępcze wojewody, obejmujące także kwestię scaleń i podziałów.

Dokonano również zmian dotyczących zakresu obowiązku infrastrukturalnego gminy - doprecyzowano, że właściciele nieruchomości nie dysponują roszczeniem o realizację infrastruktury, skierowanym przeciwko gminie. Sankcją pozostaje sukcesywne obniżanie poziomu stawki opłaty adiacenckiej w przypadku nieterminowej realizacji inwestycji w niezbędnym zakresie.

Kolejnym elementem omawianego systemu była instytucja umowy infrastrukturalnej - jej konstrukcja zakłada, że jeżeli inwestor jest w stanie zrealizować niezbędną infrastrukturę techniczną, gmina nie może go bezpodstawnie powstrzymywać. Stąd roszczenie o zawarcie umowy infrastrukturalnej, na zasadach określonych w Dziale V.

W dyskusji wskazywano między innymi na możliwość obejścia sankcji w postaci obniżenia możliwej do pobrania stawki opłaty adiacenckiej - poprzez wielokrotne nowelizowanie planu miejscowego w niewielkim zakresie, co prowadzi do przerwania biegu terminu na realizację infrastruktury.

Następnie omówiono rozwiązania zawarte w drugiej wersji Działu IX Kodeksu. Na wstępie wskazano, że wprowadzono istotne zmiany w stosunku do pierwszego projektu prezentowanego na XXIX posiedzeniu Komisji. Zgodnie z podjętymi rozstrzygnięciami, Urbanistyczny Projekt Realizacyjny ma mieć charakter szczególnej zgody lokalizacyjno-budowlanej z komponentem negocjacyjnym (umownym). Celem UPR jest udzielenie zgody na lokalizację i realizację inwestycji dla zespołu obiektów w przypadku, gdy inwestor jest w stanie zrealizować inwestycję oraz infrastrukturę techniczną, zaś gmina jest zainteresowana tą inwestycją. Z uwagi na liczne uwagi zgłoszone do projektu Działu IX Komisja podjęła decyzje o kontunuowaniu prac nad nim, na następnym posiedzeniu.

Czw., 13 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka