Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Transport na Śląsku

Transport na Śląsku fotolia.pl

W październiku Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zajmie się nie tylko strategią rozwoju województwa śląskiego (jako części Polski Południowej), lecz również Strategią Rozwoju Systemu Transportu dla tego województwa.

Zgodnie z tą strategią system transportowy w województwie śląskim w roku 2030 ma być:

  • nowoczesny - wykorzystujący nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne zarówno w zakresie organizacji, nadzoru oraz sterowania ruchem, jak również taboru oraz rozbudowy infrastruktury;
  • atrakcyjny - dostosowany do potrzeb mieszkańców podróżujących środkami transportu zbiorowego, jak i indywidualnego;
  • efektywny - dobrze zorganizowany zarówno w zakresie infrastruktury jak i organizacji, zapewniający sprawne i bezpieczne przemieszczanie się po regionie;
  • zintegrowany - wewnątrz poszczególnych gałęzi transportu oraz międzygałęziowo;
  • spójny – zarówno z krajowym jak i europejskim systemem transportowym, zapewniający dostępność do regionu;
  • prośrodowiskowy - poprzez realizację zasady zrównoważonego rozwoju na wszystkich etapach rozwoju systemu transportu tj. planowania, realizacji oraz wykorzystania.

Ma być to możliwe dzięki realizacji pięciu celów strategicznych – ukierunkowanych odpowiednio na:

  1. otwartą i spójną sieć ośrodków różnej rangi. Cel ten będzie realizowany w szczególności poprzez budowę i modernizację infrastruktury drogowej i szynowej, w tym infrastruktury transportowej sieci TEN-T oraz rozbudowę i promowanie lotniska regionalnego i lotnisk lokalnych oraz realizowanych przez nie lotów krajowych;
  2. komplementarność systemu transportowego. Cel ten obejmuje m.in. tworzenie i rozwój multimodalnych węzłów przeładunkowych, tworzenie centrów przesiadkowych, organizację i koordynację przewozów na poziomie regionalnym;;
  3. efektywną mobilność. Cel ten obejmuje szeroki wachlarz działań począwszy od tworzenia centów przesiadkowych, poprzez uprzywilejowanie transportu publicznego w ramach ciągów komunikacyjnych  ograniczenie ruchu w centrach miast, aż po dostosowanie infrastruktury i taboru do osób o ograniczonej mobilności;
  4. wzrost bezpieczeństwa systemu transportowego. Przewidziane do realizacji działania to w szczególności rozwój monitoringu dworców i przystanków, a także wzmocnienie działań na rzecz monitorowania środków transportu zbiorowego z umożliwieniem zapisu zdarzeń;
  5. wysoką innowacyjność transportu. Przewidziano tu np. rozwój sfery B+R na rzecz działań innowacyjnych w transporcie i stworzenie systemu informacyjno-zarządczego wykorzystującego nowoczesne technologie.

Cele 1-2 i 4-5 dotyczą transportu w regionie jako całości, cele 3-5 – transportu aglomeracyjnego i miejskiego.

Czw., 3 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski