Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Termin na podjęcie uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego

Termin na podjęcie uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego fotolia.pl

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym rozstrzygnięcia organu nadzoru dotyczące organów gminy oraz organów związków i porozumień międzygminnych podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.

Do złożenia skargi uprawniona jest gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. O naruszeniu interesu prawnego , uprawnienia lub kompetencji można mówić tylko w razie władczego wkroczenia, wywołującego skutki prawne dla mocy obowiązującej działań organów związków i porozumień międzygminnych (Postanowienie NSA z 21 lutego 2007 r., II GSK 299/06).

Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub zarządzenie, albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze. Jednakże ustawodawca nie ustanowił terminu do podjęcia uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego do sądu administracyjnego. Najpełniej zagadnienie to wyjaśnia uchwała Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego (III AZP 8/91, LexPolonica nr 307450), która podjęta została na gruncie nieobowiązującej już ustawy o samorządzie terytorialnym, jednak ze względu na identyczne brzmienie art. 98 ust. 3 przejęte w ustawie o samorządzie gminnym, nic nie straciła na swej aktualności, gdzie Sąd stwierdził, iż celem tego przepisu jest zapewnienie takiego stanu rzeczy, iż przed wniesieniem skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze, organ gminy (związku i porozumienia międzygminnego), którego akt został unieważniony podejmie wewnętrzne rozstrzygniecie, iż nie zgadza się z rozstrzygnięciem nadzorczym i wzniesie skargę do sądu administracyjnego. Cel tego przepisu nie wyklucza wiec, zdaniem Sądu podjęcia uchwały lub zarządzenia o zaskarżeniu rozstrzygnięci nadzorczego, po wniesieniu skargi do sądu administracyjnego. Bowiem w razie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego bez podjęcia przez właściwy organ uchwały, sąd administracyjny wyznaczy termin do złożenia tej uchwały.

Na gruncie obowiązującego orzecznictwa pogląd ten jest powielany. Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 10 grudnia 2008 r. (IV SA/Po 432/08). przepis art. 98 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym powinien być bowiem interpretowany w sposób najszerzej uwzględniający prawo organu samorządu terytorialnego do zbadania przez sąd administracyjny legalności rozstrzygnięć nadzorczych. Ponadto zdaniem Sądu Nie do przyjęcia jest pogląd mówiący, iż przesłanką dopuszczalności skargi jest podjęcie uchwały o wniesieniu skargi do sądu administracyjnego w terminie przewidzianym do jej wniesienia. Zapis art. 98 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym nie ustanawia bowiem terminu do podjęcia uchwały lub zarządzenia, co nie wyklucza podjęcia stosownej uchwały w tym przedmiocie po wniesieniu skargi do sądu administracyjnego, a to z kolei skutkuje stwierdzeniem, że skarga na rozstrzygnięcie nadzorcze, wniesiona przed podjęciem uchwały lub wydaniem stosowanego zarządzenia, nie może zostać odrzucona, jeżeli w późniejszym terminie taki akt zostanie uchwalony i przekazany do sądu administracyjnego.

Pon., 3 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka