Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gmina może prowadzić farmę wiatrową

Gmina może prowadzić farmę wiatrową fotolia.pl

Gmina może utworzyć spółkę z o. o. jak i przystąpić do takiej spółki, której głównym przedmiotem działalności będzie produkcja energii elektrycznej w elektrowni wiatrowej i sprzedaż tej energii do sieci wyjaśniają eksperci MAiC w ramach projektu Dobre prawo sprawne rządzenie.

Gmina może prowadzić działalność gospodarczą w celu wykonywania nie tylko zadań o charakterze użyteczności publicznej, ale i (w sytuacjach przewidzianych w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o działalności komunalnej) prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne gminy obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Tak więc gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Co więcej zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej poza sferą użyteczności publicznej gmina może również tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich z tym, że w tym przypadku niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków: 1) istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym; 2) występujące w gminie bezrobocie w znacznym stopniu wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a zastosowanie innych działań i wynikających z obowiązujących przepisów środków prawnych nie doprowadziło do aktywizacji gospodarczej, a w szczególności do znacznego ożywienia rynku lokalnego lub trwałego ograniczenia bezrobocia.  

Budowa gminnej farmy wiatrowej, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki z o. o. nie tylko jest zgodna z prawem, ale i z całą pewnością potwierdzi, że inwestowanie w tego rodzaju odnawialne źródło energii przyniesie dochód dla gminy. Dzięki większym dochodom gmina będzie mogła lepiej wykonywać zadania własne a co za tym idzie lepiej zaspakajać zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Oczywiście gmina farmę wiatrową może zbudować jedynie przy pomocy specjalnie powołanej w tym celu spółki ze 100% udziałem gminy, gdyż zgodnie z prawem samorząd nie może starać się o koncesję na sprzedaż prądu. Odbiorcą energii elektrycznej może być lokalny dystrybutor energii elektrycznej, z którym musi być podpisana umowa. Na produkcji energii elektrycznej można zarabiać nie tylko poprzez sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej do dystrybutora, ale i sprzedaż zielonych certyfikatów. Przede wszystkim odsprzedajemy energię elektryczną do zakładu energetycznego. Cena ta jest ustalana ustawowo na podstawie średniej hurtowej ceny energii elektrycznej z roku poprzedniego. Natomiast zielone certyfikaty sprzedaje się na Towarowej Giełdzie Energii, lub bezpośrednio podmiotom zainteresowanym.

Oczywiście nie ma też jakichkolwiek przeszkód prawnych, aby zainteresowana gmina przystąpiła do spółki z o. o., w której głównym przedmiotem działalności, będzie lub jest produkcja energii elektrycznej w elektrowni wiatrowej i sprzedaż tej energii do sieci?

Orzecznictwo i przykłady uchwał na mocy których, gminy powołały spółki, w których przedmiotem działalności jest m.in. produkcja energii  elektrycznej i jej sprzedaż można znaleźć w bazie dobrych praktyk prowadzonej przez MAiC w ramach projektu "Dobre prawo sprawne rządzenie". Resort administracji zamieszcza tam odpowiedzi ekspertów na zapytania ze strony jednostek samorządu terytorialnego. System doradztwa prawnego przewidziany jest dla jednostek biorących udział w projekcie, jednak przygotowane porady prawne dostępne są dla wszystkich. Bazę dobrych praktyk można znaleźć tutaj.

Źródło: www.administracja.mac.gov.pl

Niedz., 14 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna