Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

O ustroju JST, pieniądzach i urzędach pracy. Ciekawe seminaria poprzedzające Zgromadzenie Ogólne ZPP w Wiśle

O ustroju JST, pieniądzach i urzędach pracy. Ciekawe seminaria poprzedzające Zgromadzenie Ogólne ZPP w Wiśle fotolia.pl

Z udziałem ministrów, parlamentarzystów i ekspertów, w dniu 8 kwietnia br. w Wiśle odbędą się bardzo ciekawe seminaria, poprzedzające obrady XVI Zgromadzenia Ogólnego ZPP.

Seminarium Ustrój i przyszłość samorządu powiatowego, poprowadzi Piotr Lech, Starosta milicki, a w panelu dyskusyjnym wezmą udział:

  • Piotr Zgorzelski, Przewodniczący Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej,
  • Olgierd Dziekoński, Sekretarz Stanu, Kancelaria Prezydenta RP,
  • Elżbieta Bieńkowska, Minister Rozwoju Regionalnego,
  • Magdalena Młochowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Administracji Cyfryzacji,
  • Prof. Jerzy Stępień – Pro Publico Bono,
  • Ryszard Krawczyk – Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Paneliści odpowiadać będą m.in. na pytania:

  • Czy w przyszłości należy wzmacniać pozycję organu wykonawczego (np. poprzez wprowadzenie jednoosobowego organu w powiecie, lub bezpośrednich wyborów na stanowisko starosty, czy marszałka), czy też organu stanowiącego (np. poprzez zwiększenie uprawnień sejmików województw w procesie dystrybucji środków unijnych)?
  • Czy w ramach wspierania rozwoju wyludniających się obszarów należy dedykować im specjalne wsparcie, w tym ze środków unijnych, czy też nie – traktując to w szczególności jako bodziec do łączenia się najmniejszych gmin, czy powiatów? A może wobec perspektyw demograficznych należy ustalić minimalny standard wielkości gminy, powiatu czy województwa i obligatoryjnie połączyć jednostki nie spełniające tego standardu?
  • Jakie zmiany w zakresie planowania rozwoju na szczeblu lokalnym powinny zaistnieć i jak powinien wyglądać system koordynacji planowania rozwoju?
  • Czy mamy czas na to, by pozostawić biegowi czasu dobrowolne nawiązanie współpracy między poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego, czy też konieczne jest wprowadzenie pewnych mechanizmów wymuszających współpracę (np. obligatoryjnych związków komunalnych w obszarach metropolitalnych) lub pozwalających na realizację zadań z jej pominięciem (np. przypisanie władczych uprawnień jednostkom samorządu wyższego szczebla)?
  • Czy wprowadzając kolejne reguły ograniczające możliwości zaciągania zobowiązań przez samorządy terytorialne, nie działamy na szkodę rozwoju nie tylko pojedynczych gmin, powiatów i województw, ale i także całego państwa? A jeśli macie Państwo wątpliwości, to czy nie powinno się złagodzić skutki indywidualnego wskaźnika zadłużenia jst, określonego w art. 243 ustawy o finansach publicznych?

Seminarium Zmiany zasad funkcjonowania powiatowych urzędów pracy – propozycja rozwiązań systemowych przygotowywanych przez Rząd, poprowadzi Marek Cieślak, Starosta żarski. Wezmą w nim udział przedstawiciele: resortu pracy i polityki społecznej, powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy oraz organizacji okołobiznesowych.

Paneliści odpowiadać będą m.in. na pytania:

  • Jaka jest szansa na wprowadzenie zasady powszechnego podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu?
  • Czy w resortach przeprowadzane analizy dotyczące skutków finansowych związanych z wprowadzeniem zasady powszechnego ubezpieczenia przy założeniu, że zmniejszyłyby się koszty obsługi osób bezrobotnych?
  • Czy środki publiczne powinny być angażowane w celu wspierania zatrudnienia osób o profilu „oddalone od rynku pracy” czy w pierwszej kolejności przeznaczane na aktywizację osób, które stosunkowo krótko są osobami bezrobotnymi, tak by jak najszybciej mogły trafić na rynek pracy?
  • Czy resort pracy i polityki społecznej prowadził badania w zakresie skuteczności aktywizacji osób długotrwale bezrobotnych?
  • Jaka jest szansa na faktyczne włączenie gmin w proces aktywizacji bezrobotnych oddalonych od rynku pracy?
  • Jakie merytoryczne przesłanki leżą u podstaw wyłączenia powiatów z możliwości zatrudniania osób bezrobotnych w ramach robót publicznych, jeżeli przyjmiemy, że powiat podobnie jak gmina odpowiada dostarcza mieszkańcom usługi publiczne na poziomie lokalnym (szkoły, drogi, ochrona zdrowia, pomoc społeczna)?
  • Czy wprowadzenie w projekcie założeń zasady, że środki Funduszu Pracy nie będą mogły być angażowane na formy aktywizacji, inne niż wskazane w ustawie,  nie spowoduje zahamowania powstawania takich oddolnych inicjatyw. Innymi słowy czy ustawodawca zawsze wie lepiej?

Uwaga. W seminariach uczestniczyć mogą osoby, które dokonały zgłoszeń na ZO ZPP.

Pon., 1 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: