Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Lokalne partnerstwo zawalczy o środki na transport

Lokalne partnerstwo zawalczy o środki na transport fotolia.pl

W sochaczewskim Urzędzie Miasta odbyło się trzecie spotkanie, powołanego jesienią ubiegłego roku partnerstwa samorządowego, które pracuje nad wspólnym wnioskiem, który ma pozwolić na zdobycie grantu z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Pozyskać będzie można do 550 tys. euro, a pieniądze można przeznaczyć na dokumentację techniczną, studia wykonalności, czy opracowanie planów strategicznych niezbędnych do skutecznego sięgania po pieniądze unijne z nowego budżetu wspólnoty na lata 2014-2020.

Grupę złożoną z reprezentantów ratusza, starostwa i ościennych gmin powitał zastępca burmistrza Marek Fergiński, który na wstępie poinformował, iż podczas dwóch poprzednich spotkań reprezentanci jednostek samorządowych wskazywali najczęściej na chęć pozyskania pieniędzy unijnych na szeroko rozumiany transport, dlatego Związek Miast Polskich przydzielił sochaczewskiemu partnerstwu eksperta, dr Michała Wolańskiego.

Dr Michał Wolański w swoim wystąpieniu przedstawił krótką prezentację nt. zasad tworzenia dobrej polityki transportowej, omówił podstawowe błędy i dobre praktyki zaobserwowane w kraju i za granicą. Odnosząc się do sochaczewskiego partnerstwa zaznaczył, że jego zdaniem szansę na grant mogą mieć rozbudowane projekty, np. takie jak budowa trasy północ-południe, która ma nie tylko łączyć Chodaków z centrum miasta i stacją PKP, ale jednocześnie ułatwić dojazd do dworca kolejowego mieszkańcom spoza miasta. Trasa podniosłaby wartość inwestycyjną terenów na Wypalenisku, zapewniła swobodny dojazd do nich, przyczyniła się do urbanizacji tego obszaru miasta. Dodatkowym atutem jest fakt, że projektowana trasa łączyłaby się z drogą wojewódzką.

Partnerstwo mogłoby zaproponować też np. budowę kilku parkingów, nie tylko przy dworcu PKP w Sochaczewie, ale też przy innych stacjach na terenie gmin powiatu sochaczewskiego. Tu atutem byłoby zapewnienie dogodnego dojazdu uczniom do szkół, seniorom do przychodni i szpitala. Myśląc poważnie o grancie z Norweskiego Mechanizmu Finansowego należy pokazać konkrety, cel strategiczny do którego dążyć mają wszyscy uczestnicy partnerstwa.

Dr M. Wolański przestrzegał, że z nowego budżetu Unia Europejska chce finansować duże projekty, dotyczące kilku gmin czy nawet powiatów, wpływające na rozwój dużych obszarów, wynikających ze współpracy wielu jednostek samorządowych. Jednocześnie podkreślał, że nie będzie już środków na lokalne drogi, na krótkie odcinki sieci kanalizacyjnej np. w jednej gminie, itp. Zapewnił, że jeszcze raz przeanalizuje wszystkie propozycje, jakie padły z sali i swoje rekomendacje dla partnerstwa przekaże w ciągu kilku dni.

Kolejne spotkanie Partnerstwa zaplanowani pod koniec stycznia.

Przypominamy że realizacją projektu predefiniowanego pn. Budowanie kompetencji do współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej, jako narzędzia rozwoju lokalnego i regionalnego" zajmuje się Związek Miast Polskich we współpracy ze Związkiem Powiatów Polskich i Związkiem Gmin Wiejskich oraz Norweskim Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych. Głównym jego celem jest doradztwo oraz pomoc w przygotowaniu i złożeniu wniosku o dotację na opracowanie dokumentów strategicznych lub programów.

Źródło: sochaczew.pl

Niedz., 20 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka