Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Programy polityki zdrowotnej (cz. 2)

Programy polityki zdrowotnej (cz. 2) fotolia.pl

Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie wskazuje organu właściwego przyjęcia programu polityki zdrowotnej. W związku z powyższym należy sięgnąć do przepisów ogólnych regulujących podział kompetencji pomiędzy organami stanowiącymi i wykonawczymi jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Ponieważ żaden przepis nie przyznaje wójtowi kompetencji do przyjmowania programów polityki zdrowotnej, a powołany przepis ustawy o samorządzie gminnym wprowadza domniemanie kompetencji na rzecz organu stanowiącego należy przyjąć, że w przypadku gmin to rada gminy jest organem właściwym do przyjęcia programu. Podobne stanowisko zaprezentowane zostało w orzecznictwie z wyroku WSA w Poznaniu z 31 maja 2006 r. sygn. III SA/Po 23/06 (źródło: CBOSA - http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F2E9E4F48E). Również Najwyższa Izba Kontroli wskazuje na konieczność podejmowania uchwał przez radę gminy w sprawie przyjęcia programów polityki zdrowotnej (Wystąpienie pokontrolne KZD.410.006.01.2015 w ramach kontroli P/15/063 – Realizacja programów polityki zdrowotnej przez jednostki samorządu terytorialnego).

W przypadku powiatów problem jest bardziej skomplikowany, bowiem ustawa o samorządzie powiatowym nie wprowadza domniemania kompetencji na rzecz żadnego z organów powiatu. W wyroku NSA 4 kwietnia 2013 r. sygn. II OSK 205/13 (źródło: CBOSA) wskazano m.in., że wobec braku przepisu ustanawiającego domniemania kompetencji bądź dla rady powiatu bądź dla starosty należy dokonać wykładni przepisów w oparciu o art. 169 Konstytucji RP. W ocenie Sądu „interpretując przepisy kompetencyjne należy brać pod uwagę charakter badanej kompetencji, stanowiący czy wykonawczy. Uchwalanie programu (planu, strategii) należy niewątpliwie w świetle ustaw samorządowych i innych ustaw do funkcji stanowiących, czyli funkcji rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa. Ustawy z zakresu prawa materialnego najczęściej wprost wskazują organy stanowiące samorządu jako właściwe do uchwalania różnego typu aktów planowania.”. Powołany wyrok nie dotyczył co prawda przyjmowania programów polityki zdrowotnej a powiatowych programów ochrony zdrowia psychicznego, niemniej jednak może wskazywać kierunek interpretacji.

W odniesieniu do samorządu województwa zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Wobec powyższego należy przyjąć, że przypadku samorządu województwa organem właściwym do przyjęcia programu jest zarząd województwa a nie sejmik województwa.

Pt., 4 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel