Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Otwarty katalog zadań podmiotu leczniczego - niedopuszczalny

Nieprzypisany: Nieprzypisany

Stworzenie katalogu otwartego zadań podmiotu leczniczego jest niezgodne z wolą ustawodawcy, gdyż pozwala innym podmiotom, w innym trybie niż zmiana uchwały przez radę gminy, decydować o zadaniach podmiotu leczniczego. Tak wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Dolnośląskiego z dnia 26 lipca 2012 r. (NK-N12.4131.464.2012.BSZ2).

Do organu nadzoru wpłynęła uchwała rady gminy w sprawie nadania statutu dla Gminnego Zespołu Zakładów Opieki Podstawowej.

Podstawą prawną do wydania uchwały określającej statut podmiotu leczniczego jest art. 42 ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którym ustrój podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą, a także inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania nieuregulowane w ustawie określa statut. Ustęp 2 precyzuje jednocześnie elementy obligatoryjne statutu, które powinny zostać określone przez podmiot tworzący i są to: 1) nazwa podmiotu, o którym mowa w ust. 1, odpowiadająca rodzajowi i zakresowi udzielanych świadczeń zdrowotnych; 2) siedziba podmiotu, o którym mowa w ust. 1; 3) cele i zadania podmiotu, o którym mowa w ust. 1; 4) organy i struktura organizacyjna podmiotu, o którym mowa w ust. 1, w tym zadania, czas trwania kadencji i okoliczności odwołania członków rady społecznej, o której mowa w art. 48, przed upływem kadencji; 5) forma gospodarki finansowej.

W § 8 przedmiotowej uchwały rada gminy określiła zadania Gminnego Zespołu Opieki Podstawowej, w których zapisano, że: "Zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Gminny Zespół Zakładów Opieki Podstawowej obejmuje, w szczególności: (...)".

Należy zaznaczyć, że zastosowany w zapisach uchwały zwrot "w szczególności" powoduje, że interpretacja takiego zapisu musi prowadzić do wniosku, że jest to katalog otwarty. W/w zwrot powinny być zatem stosowane jedynie wtedy, gdy wolą organu stanowiącego jest pozostawienie pewnego luzu decyzyjnego w zakresie regulowanej kwestii. Jednocześnie organ nadzoru zauważa, że w takim przypadku musi ku temu istnieć podstawa w postaci przepisu ustawowego.

Zgodnie natomiast z intencją ustawodawcy organ nadający statut powinien określić wszystkie zadania jakie realizuje podmiot leczniczy. Użycie przez radę kwestionowanego przez organ nadzoru zwrotu czyni z katalogu świadczeń wymienionych w § 8 przedmiotowej uchwały katalog otwarty, dopuszczając do realizacji również innych zadań w nim nie wymienionych. Tymczasem warunkiem wykonywania określonych zadań jest ich enumeratywne wyszczególnienie w statucie. 

Organ nadzoru zwrócił uwagę, że również wszelkie zmiany w tym zakresie mogą zostać dokonane wyłącznie poprzez zmianę statutu przez podmiot tworzący. Stworzenie katalogu otwartego zadań podmiotu leczniczego jest niezgodne z wolą ustawodawcy, gdyż pozwala innym podmiotom, w innym trybie niż zmiana uchwały przez radę gminy, decydować o zadaniach podmiotu leczniczego. W rezultacie czego kwestionowany zapis uchwały stanowi pewnego rodzaju domniemane przekazanie kompetencji w zakresie ustalania zadań podmiotu leczniczego innemu bliżej nieokreślonemu podmiotowi, do czego rada nie została upoważniona. 

Zdaniem organu nadzoru § 8 we fragmencie "w szczególności" uchwały w sposób istotny narusza art. 42 ust. 2 pkt 3 ustawy o działalności leczniczej w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zatem stwierdzenie nieważności kwestionowanego przepisu było uzasadnione.

Źródło: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 26 lipca 2012 r. NK-N12.4131.464.2012.BSZ2

Pt., 19 Lt. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka