Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Oferty składane w toku postępowania o zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Oferty składane w toku postępowania o zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej fotolia.pl

Oferty składane w toku postępowania o zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stanowią informację publiczną tak przyjął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 12 czerwca 2013 r.

Informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują lub gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Charakter informacji publicznej ma jednak również informacja niewytworzona przez podmioty publiczne, lecz do nich się odnosząca. Tym samym oferty składane w toku postępowania o zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stanowią informację publiczną. Jeżeli więc określone informacje zostały dołączone do akt organu administracji publicznej, nawet przez inne podmioty (osoby wnioskujące o zawarcie kontraktu), to stanowią one informację publiczną.

Wyjaśnienia wymaga również, czy w przypadku ofert składanych w toku postępowania o zawarcie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej istnieje szczególny tryb dostępu do żądanych informacji bowiem w myśl art. 1 ust. 2 u.d.i.p. przepisy tej ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji o charakterze publicznym.

Rozważany w kontekście powyższych uwag art. 135 i art. 142 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej nie obejmuje treści wniosków podmiotów ubiegających się o zawarcie kontraktów na udzielanie świadczeń opieki medycznej.

Po pierwsze, artykuł 142 wskazanej ustawy dotyczy udziału stron i ich uprawnień w trakcie postępowania o udzielenie kontraktu, zaś w przypadku gdy wniosek o udostępnienie ofert składany jest już po zakończeniu stosownej procedury, przepis ten nie znajduje zastosowania.

Po drugie, art. 135 ust. 2 wskazanej ustawy przewiduje zasadę jawności umów zawartych z NFZ, a nie jawność wniosków. Zasada ta jest realizowana zatem poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Funduszu informacji o każdej zawartej umowie, z uwzględnieniem maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy, rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń albo rodzaju zakupionych świadczeń, liczby jednostek rozliczeniowych wyrażających wartość świadczenia oraz cenę jednostki rozliczeniowej, a także maksymalną kwotę zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającą ze wszystkich zawartych umów. Obowiązek publikowania w Internecie szczegółowych informacji o każdej zawartej umowie nie powoduje jednak, że z tej tylko przyczyny NFZ może nie stosować przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej w odniesieniu do innych informacji o charakterze publicznym, nieobjętych dyspozycją art. 135 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej (tak m.in. wyrok NSA z dnia 1 września 2011 r., sygn. akt I OSK 1075/11).

Podsumowując powyższe uwagi, wnioski zawierające ofertę zawarcia umowy na udzielanie świadczeń medycznych, jakie składane są do NFZ w celach konkursowych, stanowią informację publiczną, zaś ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej nie reguluje w sposób szczególny zasad i trybu dostępu do tych informacji po zakończeniu postępowania konkursowego.

Źródło: Wyrok NSA w Warszawie z dnia 12 czerwca 2013 r., I OSK 455/13

Pt., 9 Prn. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka