Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rzecznik Praw Pacjenta przedstawił sprawozdanie dotyczące przestrzegania praw pacjenta w Polsce

Rzecznik Praw Pacjenta przedstawił sprawozdanie dotyczące przestrzegania praw pacjenta w Polsce fotolia.pl

Rzecznik Praw Pacjenta zaprasza do zapoznania się z najnowszym sprawozdaniem dotyczącym przestrzegania praw pacjenta w Polsce w 2014. Dokument obejmuje okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. Sprawozdanie z działalności Rzecznika, przyjęte przez Radę Ministrów dnia 17 lipca br., jest już dostępne na stronie internetowej Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

 

Niniejszy dokument jest szóstym sprawozdaniem Rzecznika Praw Pacjenta, dotyczącym przestrzegania praw pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym razem, w nowej odsłonie, w czytelny i skondensowany sposób, prezentuje zakres działalności i zadania stojące przez Rzecznikiem, a szerzej niż do tej pory, przedstawia prawa pacjenta, które w okresie sprawozdawczym były najczęściej nieprzestrzegane lub przestrzegane w stopniu niezadowalającym. W 2014 r. były to w szczególności prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz prawo pacjenta do dokumentacji medycznej – ocenione przez Rzecznika Praw Pacjenta jako nieprzestrzegane w stopniu wysokim.

W sprawozdaniu przedstawiono również analizę oddziaływania Rzecznika Praw Pacjenta na system ochrony praw pacjentów – prezentując zarówno mocne, jak i słabe strony tego systemu, określając szanse i zagrożenia oraz wnioski z tego wynikające.

Sprawozdanie z przestrzegania praw pacjenta w 2014 prezentuje także konkretne działania podejmowane w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw. Dokument zawiera m.in. wskazówki dotyczące możliwych form kontaktu z Rzecznikiem, w tym wnikliwą analizę statystyczną sposobów realizacji wniosków kierowanych do Rzecznika. W sprawozdaniu położono również nacisk na działania o charakterze systemowym w obszarze szeroko rozumianej ochrony zdrowia. Przedstawiono także raport z udzielonego wsparcia pacjentom w dochodzeniu odszkodowań i zadośćuczynień. Rzecznik odnosi się także do istotnej roli jaką pełnią Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w systemie ochrony zdrowia.

Krystyna Barbara Kozłowska wyraża nadzieję, iż lektura sprawozdania będzie stanowić źródło istotnych informacji, a także wpłynie na budowanie świadomości o prawach pacjenta zarówno wśród samych obywateli, jak i organów władzy publicznej.

Rzecznik Praw Pacjenta chciałby, aby coroczne sprawozdania dały podstawę do podjęcia lub kontynuowania niezbędnych zmian w systemie ochrony zdrowia, które będą przyczyniać się do poprawy sytuacji pacjentów w Polsce.

Sprawozdanie dostępne jest TUTAJ.

Źródło: RPP

Czw., 27 Sp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka