Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zakończono projekt Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Zakończono projekt Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego fotolia.pl

20 października 2014 r. w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa podsumowująca realizację projektu pn. „Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ETAP 2”. Projekt był realizowany w latach 2010 – 2013 (w dwóch etapach), w ramach działania 12.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Był współfinansowany ze środków unijnych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Podczas I etapu wybudowano lub wyremontowano oraz doposażono 6 baz HEMS: w Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach i Zielonej Górze, a także Stację Obsługi Technicznej w Szczecinie. W ramach II etapu wybudowano i doposażono 4 bazy w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu. Całkowita wartość projektu to 68,28 mln zł. Projekt został w 85% sfinansowany ze środków unijnych, pozostałą część pokryło Ministerstwo Zdrowia.

Dzięki projektowi bazy zyskały nowoczesną infrastrukturę (m.in. nowy hangar, stację paliw, płytę postojową, miejsce startów i lądowań, zaplecze operacyjno-socjalne i drogi dojazdowe). Nowe bazy zostały zaprojektowane zgodnie z wymogami i oczekiwaniami dyżurujących zespołów. Rozkład pomieszczeń i odległości między poszczególnymi elementami bazy ułatwią funkcjonowanie załóg HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Service – Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego). Dzięki temu, że płyta postoju śmigłowca, stacja paliw i pomieszczenia socjalno-operacyjne są zlokalizowane blisko siebie, można szybciej odtworzyć gotowość do pełnienia dyżuru po wykonanej akcji ratowniczej. Lekarze i ratownicy w możliwie najkrótszym czasie uzupełnią brakujące leki i sprzęt medyczny, a piloci sprawnie zatankują śmigłowiec. Zapewniono również dobre warunki do hangarowania nowoczesnych śmigłowców, ponieważ to od ich sprawności zależy życie i zdrowie transportowanych pacjentów.

Inne korzyści płynące z realizacji projektu:

  •     w nowo wybudowanych bazach wprowadzono jednolite standardy działania;
  •     zwiększono efektywność użytkowania nowoczesnych śmigłowców;
  •     zwiększono dostępność usług oferowanych przez SP ZOZ LPR poprzez wydłużenie dyżurów;
  •     zwiększono bezpieczeństwo prowadzonych akcji ratunkowych;
  •     zostały spełnione standardy związane z ochroną środowiska;
  •     zabezpieczono obiekty i śmigłowce, aby osoby niepowołane nie miały do nich dostępu.

Bazy, w których dotychczas funkcjonowały lotnicze zespoły ratownictwa medycznego, to najczęściej obiekty z lat 60. i 70., które nie zostały zaprojektowane na potrzeby Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego. Coraz częściej pojawiały się problemy dotyczące wymogów technicznych, sanitarno-epidemiologicznych czy lotniczych dla SP ZOZ LPR.

Realizacja projektu „Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego” oraz wymiana floty śmigłowcowej sprawiły, że nasza jednostka stała się jedną z najnowocześniejszych służb HEMS w Europie.

Źródło: MZ

Czw., 23 Prn. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka