Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablety i telefony komórkowe mogą pomóc chorym i potrzebującym pomocy

Tablety i telefony komórkowe mogą pomóc chorym i potrzebującym pomocy fotolia.pl

Wychodząc z założenia, że tablety i telefony komórkowe mogą pomóc chorym i wspierać służbę zdrowia Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje w sprawie m-zdrowia (mobilnego zdrowia). W toku dyskusji chce znaleźć sposoby na poprawę dobrego samopoczucia Europejczyków z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Wyniki konsultacji poznamy do końca roku.

Opieka w zasięgu ręki

- M-zdrowie pomoże ograniczyć kosztowne wizyty w szpitalu, umożliwi obywatelom samodzielne dbanie o ich własne zdrowie i dobre samopoczucie oraz pozwoli na działanie w kierunku zapobiegania, a nie leczenia. Jest to również świetna okazja dla dynamicznie rozwijającej się branży aplikacji i dla przedsiębiorców. Sama noszę opaskę sportową na nadgarstku, aby mierzyć poziom swojej aktywności z dnia na dzień, tak że już jestem wielką zwolenniczką m-zdrowia. Prosimy o przesyłanie odpowiedzi w ramach tych konsultacji, aby pomóc nam stać się światowym liderem w tej fascynującej dziedzinie. - powiedziała Neelie Kroes (@NeelieKroesEU), wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, odpowiedzialna za agendę cyfrową.

Z kolei Tonio Borg (@borgton), europejski komisarz ds. zdrowia, dodaje: M-zdrowie ma wielki potencjał, aby umożliwić obywatelom zarządzanie własnym zdrowiem, pozwolić im dłużej cieszyć się zdrowiem, a także by poprawić jakość opieki i komfort pacjentów i wspomóc pracowników służby zdrowia w ich codziennej pracy. Wykorzystanie potencjału rozwiązań m-zdrowia może przyczynić się do unowocześnienia systemów opieki zdrowotnej, zwiększenia ich efektywności i stabilności.

Co może nam dać m-zdrowie?

Korzystanie z m-zdrowia daje potrójną korzyść! Usługi m-zdrowia:

  •     pozwalają pacjentowi przejąć kontrolę, co daje mu większą niezależność i pomaga zapobiegać problemom zdrowotnym
  •     przyczyniają się do poprawy efektywności systemu opieki zdrowotnej, mają bowiem znaczny potencjał oszczędności kosztów
  •     stwarzają ogromne możliwościdla innowacyjnych usług, nowo powstających przedsiębiorstw i branży aplikacji.

Kilka przykładów m-zdrowia:

  •     aplikacja służąca do pomiaru funkcji życiowych, takich jak ciśnienie krwi
  •     aplikacja służąca do podawania insuliny osobom chorym na cukrzycę poprzez transmisję sygnałów sterujących z platformy mobilnej do pompy
  •     aplikacja służąca do przypominania pacjentom o potrzebie zażycia leku
  •     aplikacja oferująca zalecenia związane z dietą i sprawnością fizyczną służące poprawie ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia użytkowników

Dobra wiadomość

Na różnych platformach, takich jak iTunes, Google Play, Windows Marketplace, Blackberry World istnieje prawie 100 000#aplikacjim-zdrowia. 20 najbardziej popularnych darmowych aplikacji związanych ze sportem, sprawnością fizyczną i zdrowiem liczy sobie już 231 mln pobrań na całym świecie. Ponadto prognozuje się, że do 2017 r. 3,4 mld ludzi na całym świecie będzie posiadało smartfony, a połowa z nich będzie korzystać z aplikacji m-zdrowia. Jeżeli potencjał ten zostanie w pełni wykorzystany, w 2017 r.m-zdrowie mogłoby przynieść oszczędności rzędu 99 mld euro w odniesieniu do kosztów opieki zdrowotnej w UE. W związku z ubiegłotygodniowym przegłosowaniem pakietu „Łączność na całym kontynencie” w Parlamencie Europejskim jesteśmy o krok bliżej do zabezpieczenia innowacyjnych usług w UE.

Jakie działania należy podjąć?

Należy jeszcze uwzględnić kwestie takie jak bezpieczeństwo aplikacji m-zdrowia, obawy związane z wykorzystaniem danych, brak interoperacyjności dostępnych rozwiązań oraz brak wiedzy stron zainteresowanych na temat wymogów prawnych dla aplikacji związanych ze stylem życia i dobrym samopoczuciem, np. czy aplikacje te są zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych oraz czy są one urządzeniami medycznymi i muszą posiadać oznakowanie CE. Ważne jest również budowanie zaufania wśród pracowników służby zdrowia i obywateli oraz pomaganie ludziom efektywnie korzystać z usług m-zdrowia.

Jakie pytania obejmują konsultacje?

Organizacje konsumentów i pacjentów, pracowników służby zdrowia i inne organizacje działające w sektorze zdrowia, władze publiczne, a także programistów aplikacji, dostawców usług telekomunikacyjnych, producentów urządzeń mobilnych, osoby prywatne i wszystkie zainteresowane strony Komisja Europejska zachęca do przesyłania odpowiedzi w ramach konsultacji do 3 lipca 2014 r. Przykłady zadawanych pytań:

  •     Jakie wymogi dotyczące bezpieczeństwa i efektywności powinny spełniać aplikacje związane ze stylem życia i dobrym samopoczuciem?
  •     Jakie zabezpieczenia mogą zagwarantować, że dane dotyczące zdrowia są bezpieczne w kontekście m-zdrowia?
  •     Jaki jest najlepszy sposób wspierania przedsiębiorczości m-zdrowia w Europie?

UE finansuje również badania w zakresie m-zdrowia. Przykładowo pacjenci z niewydolnością nerek będą wkrótce mogli monitorować swoje dializy na smartfonach, istnieją już aplikacje pozwalające radzić sobie ze stresem, a personel medyczny w Grazu (Austria), znacznie usprawnił swoją organizację pracy dzięki zastosowaniu nowego systemu mobilnego.

Źródło: ec.europa.eu

Sob., 12 Kw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka