Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Za mało pieniędzy na obsługę karty dużych rodzin

Za mało pieniędzy na obsługę karty dużych rodzin fotolia.pl

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej szacuje koszt realizacji wydania karty dużej rodziny na 8, 93 złote na jedną rodzinę wielodzietną. Tak wynika z projektu rozporządzenia w sprawie kosztów realizacji ustawy o Karcie Dużej Rodziny, sposobu nieważnienia Karty Dużej Rodziny, wzorów graficznych oraz wzoru wniosku w sprawie Karty Dużej Rodziny.

Z uzasadnienia do projektu ustawy o Karcie Dużej Rodziny wynika, że przy szacowaniu kosztów obsługi zadania wzięto pod uwagę wyłącznie koszty osobowe realizacji zadania w zakresie wydania karty. Nie uwzględniono kosztów materiałów biurowych (wynikających chociażby z konieczności kopiowania i uwierzytelniania dokumentów okazanych przez stronę, kosztów prowadzenia postępowań odwoławczych w przypadku odmowy wydania karty, kosztów prowadzenia postępowań w zakresie stwierdzenia utraty prawa do posiadania Karty, innych kosztów technicznych takich jak koszty przechowywania dokumentacji, energii, wyposażenia i utrzymania stanowiska pracy). Wracając do kosztów osobowych. W uzasadnieniu projektu ustawy jako stawkę wynagrodzenia pracownika przyjęto wynagrodzenie na poziomie 2000 zł (w tym koszty pracodawcy). Ustawa ma obowiązywać począwszy od 2015 r. W tym roku minimalne wynagrodzenie za prace wyniesie 1750 zł, co z kosztami pracodawcy daje kwotę przeszło 2100 zł. Do tego należy doliczyć obowiązkowe dodatkowe narzuty pracodawcy samorządowego (odpis na ZFŚS, dodatkowe wynagrodzenie roczne, dodatek stażowy). Wątpliwości budzi sam fakt przyjęcia do kalkulacji kwoty najniższego wynagrodzenia rocznego. Należy przypomnieć, że zgodnie z art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych, pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Uwzględniając fakt, że obowiązki w zakresie obsługi wniosków będzie wykonywał pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym, który już powinien mieć doświadczenie w zakresie obsługi interesantów i wydania decyzji administracyjnych, w kwota ta jest zdecydowanie zaniżona.

Wątpliwości budzi również zaproponowana w projekcie ustawy metoda waloryzacji zaproponowana kwota. Jako zasadę przyjęto wskaźnik wzrostu cen towarów i usług. Jak wcześniej pisałam, z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że koszty realizacji zadania będą miały głównie charakter osobowy (wynagrodzenie za pracę). Należy zaznaczyć, że poziom wynagrodzeń zmienia się w innym tempie niż poziom cen towarów i usług. Jako przykład można podać sytuację w roku 2014, kiedy mamy do czynienia z deflacją. Tymczasem najniższe wynagrodzenie w roku 2015 wzrośnie o przeszło 4%. W podobnym tempie wzrasta średnie wynagrodzenie za pracę. Przyjęty w projekcie sposób waloryzacji przy stawce za wydanie jednej karty 8,93 oznacza, że już w pierwszym roku obowiązywania ustawy, nawet przy zastosowaniu przez pracodawcę samorządowo najniższej dopuszczalnie prawem wynagrodzenia za pracę, gminy będą dopłacać do obsługi rządowego zadania zleconego.

Zarówno projekt ustawy jak i rozporządzenia będą przedmiotem opiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Można się spodziewać, że kwestia finansowania zadania wzbudzi po obu stronach sporo emocji.

Pt., 17 Prn. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel