Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czyje wiadukty nad torami?

Podczas posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w dniu 11 grudnia najważniejsza dyskusja dotyczyła rozwiązań związanych z ułatwieniami w prowadzeniu inwestycji kolejowych zwartymi w projekcie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw.

Wbrew pozorom zagadnienie jest istotne dla jednostek samorządu – gdyż zaproponowane przepisy dotyczą w szczególności zwolnienia inwestora kolejowego z opłat za zajęcie pasa drogowego i uregulowania własności nowobudowanych dróg i wiaduktów nad liniami kolejowymi. To ostatnie zagadnienie wzbudziło szczególnie żywą dyskusję, gdyż proponowane przepisy prowadzą do obciążenia gmin, powiatów czy województw kosztami utrzymania obiektów inżynieryjnych samorządom często niepotrzebnych. Wobec braku propozycji rekompensaty finansowej ustalono, że spraw zostanie przedyskutowana na stronie samorządowej i ostateczne stanowisko zostanie ustalone na posiedzeniu plenarnym – po wysłuchaniu opinii przedstawicieli Ministerstwa Finansów.

Ze względu na późny termin przesłania wyników uzgodnień międzyresortowych (na dwa dni przed posiedzeniem) projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej został zaopiniowany wstępnie pozytywnie, a ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie również na posiedzeniu plenarnym.

Pozytywnie zaopiniowane zostały:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy publicznej na wspieranie inwestycji w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym w zakresie regionalnej pomocy inwestycyjnej oraz pomocy de minimis w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

Stan zaawansowania prac nad projektem ustawy o odnawialnych źródłach energii sprawił, że nie było możliwości jej zaopiniowania na grudniowym posiedzeniu. Po wysłuchaniu stanowiska Ministerstwa Gospodarki wobec zgłoszonych uwag dalsze rozpatrywanie projektu zostało przesunięte na styczeń.

Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie ustanowienia planu ochrony dla Białowieskiego Parku Narodowego został zdjęty z porządku obrad jeszcze przed ich rozpoczęciem – na wniosek resortu.

W ramach spraw różnych na wniosek Unii Metropolii Polskich podniesiono problem niedofinansowania zadania ochrony odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej. Z wypowiedzi przedstawicieli rządu wynika, że przynajmniej w pierwszym okresie z ewentualnymi brakami środków na wypłatę dodatków energetycznych jednostki samorządu będą sobie musiały poradzić same.

Czw., 12 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski