Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

RPO o nieprawidłowościach w zakresie funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów

RPO o nieprawidłowościach w zakresie funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów fotolia.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury i Budownictwa z prośbą o przedstawienie informacji o działaniach, jakie Ministerstwo ma zamiar podjąć w celu usunięcia nieprawidłowości jakie wskazała Najwyższa Izba Kontroli w wynikach kontroli dot. dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego.

NIK negatywnie oceniła działalność skontrolowanych organów dopuszczających pojazdy do ruchu drogowego (nieprawidłowości ujawniono w każdym ze skontrolowanych 21 starostw). Powyższa ocena dotyczyła sprawowania nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów (SKP), jak i zatrudnionymi w nich diagnostami, a także wydawania uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów.

Kontrola wykazała, że starostwa nie były przygotowane do wywiązywania się z nałożonych na nie obowiązków. W szczególności nie przeprowadzano kontroli prawidłowości wykonywania przez diagnostów badań pojazdów samochodowych. Nierzetelnie i z naruszeniem prawa wydawano uprawnienia diagnosty, a w przypadkach przewidzianych przepisami prawa uprawnień tych nie cofano. Wskutek nierzetelnie sprawowanego nadzoru funkcjonowały SKP niespełniające wymagań, zwłaszcza w zakresie ich wyposażenia technicznego. Badania wykonywane były w niepełnym wymaganym zakresie, a nawet przez diagnostów skazanych prawomocnymi wyrokami za czyny popełnione w związku z wykonywaniem badań technicznych pojazdów. W rezultacie, sprawowany przez skontrolowanych starostów nadzór nad dopuszczaniem pojazdów do ruchu był nieskuteczny i nie zapewnił należytego wykonywania badań, co zdaniem NIK, negatywnie wpływało na utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

W ocenie NIK, stwierdzone nieprawidłowości są konsekwencją słabości obowiązujących w Polsce prawnych rozwiązań systemowych w obszarze dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. Ustalenia kontroli pozwoliły NIK na sformułowanie postulatów de lege ferenda, których realizacja, zdaniem NIK, powinna przyczynić się do poprawy funkcjonowania systemu badań technicznych i dopuszczania pojazdów do ruchu, a tym samym do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Źródło: www.rpo.gov.pl

Niedz., 13 Sp. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka